Απάντηση Γιατρομανωλάκη σε Δελή για τα προβλήματα των σπουδαστών στις καλλιτεχνικές σχολές

Απάντηση του Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιου για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, στην Επίκαιρη Ερώτηση με αρ.πρωτ.316/18.01.21, του Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, κ. Ιωάννη Δελή, σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών.

Σας ευχαριστώ, κύριε Δελή, τόσο για τις ευχές σας, όσο και για την ερώτηση αυτή, γιατί πραγματικά μας δίνει μια ευκαιρία να συζητήσουμε για ένα πολύ σημαντικό θέμα, αυτό της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, το οποίο δυστυχώς δεν τυγχάνει πάντοτε της δέουσας προσοχής και σημασίας.

Είναι γεγονός –και το ξέρουμε- ότι η αντιμετώπιση δομικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει διαχρονικά η καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν έχει γίνει με μακροπρόθεσμο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Έχουν υπάρξει κατά καιρούς αποσπασματικές λύσεις, οι οποίες κάποιες φορές δημιούργησαν και πιο πολλά προβλήματα από αυτά τα οποία κλήθηκαν να λύσουν. Αυτό έχει δημιουργήσει λοιπόν ένα συγκεκριμένο πλαίσιο.

Όμως, για εμάς η καλλιτεχνική εκπαίδευση αποτελεί έναν πυλώνα του πολιτισμού, γιατί ουσιαστικά είναι το φυτώριο του καλλιτεχνικού δυναμικού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη χώρα μας. Έτσι από την πρώτη στιγμή –και τώρα πάω λιγάκι προ πανδημίας- η αναμόρφωση του πλαισίου, η αναβάθμιση των σπουδών και η θεσμική θωράκιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης ήταν και παραμένουν για το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μία βασική προτεραιότητα και αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής μας.

Εμείς είμαστε πεπεισμένοι –και το ξέρουμε- ότι η Ελλάδα μπορεί να καταστεί ένας πόλος διεθνούς εμβέλειας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, αρκεί όμως να αντιμετωπιστούν ουσιαστικά κάποιες αγκυλώσεις.

Έτσι, είχαμε ξεκινήσει πολύ πριν την πανδημία και έναν κύκλο συζητήσεων όχι μόνο με τις κρατικές δομές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, στις οποίες αναφερθήκατε και εσείς, αλλά και με εκπροσώπους όλου του φάσματος του τομέα, εκπαιδευτικούς, ιδιοκτήτες, φυσικά σπουδαστές, αποφοίτους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν γνωστά ζητήματα, αλλά και τους καλλιτέχνες και στόχος ήταν πάντοτε και παραμένει ένας ανοιχτός διάλογος για να καταγραφούν όλες οι πλευρές, όλες οι παρατηρήσεις και όλες οι προτάσεις.

Στο μεταξύ προέκυψε το ζήτημα της πανδημίας, η οποία –όπως αναφέρατε κι εσείς- επέφερε μία σειρά από επιπτώσεις και στον κλάδο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Αυτό τι έκανε; Ουσιαστικά, αυτό δεν αναπροσάρμοσε τις προτεραιότητές μας, αλλά την ιεράρχησή τους.

Έτσι, προτεραιότητα –και μιλάω στο προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος- κατέστη το να βρούμε τρόπους να συνεχιστεί η διαδικασία, να ανοίξουν με ασφάλεια ξανά οι δομές όταν θα το επέτρεπαν οι συνθήκες και να εξασφαλιστούν οι βέλτιστες δυνατές συνθήκες για τη διενέργεια εξετάσεων. Σκοπός ήταν να μην χαθεί το ακαδημαϊκό έτος και αυτός ο σκοπός την περίοδο 2019-2020 επετεύχθη.

Επειδή αναφερθήκατε σε κενά, θέλω να σας πω ότι δεν υπάρχουν κενά την προηγούμενη χρονιά για τους εξής λόγους:

Πρώτον, σχεδιάσαμε εξειδικευμένα υγειονομικά πρωτόκολλα για τις δομές σε συνεργασία με την επιτροπή λοιμωξιολόγων, τα οποία εφαρμόστηκαν με το που ξανάνοιξαν οι σχολές πέρυσι και ήταν αποτελεσματικά –το κρίνουμε εκ του αποτελέσματος- καθώς δεν καταγράφηκε πουθενά κάποιο κρούσμα ή κάποια υπερεστία του κορωνοϊού.

Δεύτερον, μεριμνήσαμε στις κρατικές δομές για να αποκτήσουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό για να γίνει η καλλιτεχνική εκπαίδευση με τηλεκπαίδευση στο μέτρο του δυνατού.

Τρίτον, δώσαμε τη δυνατότητα διεξαγωγής μαθημάτων και σε άλλους χώρους λειτουργίας, όταν άνοιξαν οι σχολές, δηλαδή σε υπαίθριους χώρους, κάτι που το κάναμε σε συνεργασία με Δήμους σε όλη τη χώρα, για να διευκολύνουμε τις συνθήκες.

Και τέταρτον, όπου χρειάστηκε παρατείναμε το ακαδημαϊκό έτος, ώστε να αναπληρωθούν τα μαθήματα που είχαν χαθεί.

Με υπευθυνότητα και ταχύτητα κινούμαστε και στο φετινό ακαδημαϊκό έτος, με γνώμονα όμως την προστασία της δημόσιας υγείας. Σχεδιάζουμε, λοιπόν, από την πρώτη στιγμή μέτρα που έχουν στόχο τη διασφάλιση της συνέχειας και της συνέπειας της διαδικασίας και τη στήριξη των δομών, των εκπαιδευτικών και πρωτίστως των σπουδαστών. Αναγνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες αυτού του αντικειμένου και σχεδιάζουμε βάσει αυτού.

Πρώτα από όλα, ας ξεκινήσουμε με μία σαφή παραδοχή ότι προφανώς η καλλιτεχνική εκπαίδευση, όπως συνολικά ο κλάδος του πολιτισμού και ο κλάδος της εκπαίδευσης διεθνώς -όχι μόνο στη χώρα μας- καλείται να προσαρμοστεί σε κάποιες πολύ ιδιότυπες συνθήκες οι οποίες έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία.

Επομένως, πάντοτε αυτό που εμείς μπορούμε να κάνουμε και αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να παρακολουθούμε τα επιδημιολογικά δεδομένα σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και την Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων και προφανώς να είμαστε σε εγρήγορση, προκειμένου να προσαρμόζουμε κάθε φορά βάσει των συνθηκών τις κινήσεις μας με γνώμονα, όπως λέτε και εσείς, προφανώς πρώτα από όλα την καλύτερη, τη βέλτιστη δυνατή εκπαιδευτική διαδικασία και με γνώμονα πρωταρχικό την ασφάλεια όλων όσοι εμπλέκονται, σπουδαστών και εκπαιδευτικών.

Προφανώς, αναγνωρίζουμε τις ιδιομορφίες –το είπα και νωρίτερα- της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και ότι πάρα πολλά πράγματα από αυτά που διδάσκονται τα παιδιά δεν μπορούν να διδαχθούν με τον ίδιο τρόπο εξ αποστάσεως, μέσω τηλεκπαίδευσης, από τη φύση του αντικειμένου.

Όμως, θεωρούμε και πιστεύουμε ότι πρέπει να περιορίσουμε το ζήτημα που προκαλείται από αυτό. Έτσι, έχουν αναμορφώσει και οι κρατικές μας δομές ουσιαστικά το προγραμματισμό τους με τέτοιον τρόπο και στοχευμένα, μεθοδικά, ούτως ώστε, λοιπόν, να καλύπτουν τα ακαδημαϊκά ζητήματα -θεωρητικά κυρίως όσο διαρκεί το lockdown– και μετά να προχωρήσουν στα πιο πρακτικά. Αυτό το κάναμε, όπως είπα, το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020. Είναι κάτι το οποίο κάνουμε και αυτή τη χρονιά.

Επομένως, αυτό που εμείς έχουμε κάνει και συνεχίζουμε να κάνουμε είναι ότι μιλάμε με όλους. Προσφάτως συναντηθήκαμε με εκπροσώπους των σπουδαστών των δομών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Επομένως, έχουμε πλήρη εικόνα και επίγνωση των συνθηκών, αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Επίσης, συναντηθήκαμε και με εκπροσώπους των δραματικών σχολών και με εκπροσώπους των σχολών χορού.

Επομένως, ξέρουμε πολύ καλά το αντικείμενο και γι’ αυτό μάλιστα έχουμε σχεδιάσει μαζί με τους γιατρούς πάρα πολύ εξειδικευμένα υγειονομικά πρωτόκολλα, που πιάνουν ακόμα και λεπτομέρειες, όπως τη χρήση των πνευστών οργάνων, το πώς γίνεται ένα μάθημα χορωδίας, πώς γίνεται μία θεατρική πρόβα και ούτω καθεξής, ακριβώς, λοιπόν, επειδή έχουμε εμβαθύνει τόσο πολύ σε αυτό το ζήτημα και επειδή ακριβώς ακούμε και μαθαίνουμε από όλους εκείνους που εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία.

Με αυτό το σκεπτικό δώσαμε πέρυσι και παράταση, με αυτό το σκεπτικό και φέτος θα κάνουμε οτιδήποτε χρειαστεί, ούτως ώστε σχολές οι οποίες έχουν μείνει πιο πίσω στην εκπαιδευτική τους διαδικασία να προλάβουν και να έχουν τον χρόνο, προκειμένου να έχουν οι φοιτητές τους, οι σπουδαστές τους την ίδια δυνατότητα πριν τις εξετάσεις να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά και την ύλη και επομένως, μετά είτε να προβιβαστούν είτε να αποφοιτήσουν από τις σχολές τους.

Δέσμευσή μας, επίσης, είναι ξεκάθαρα ότι δεν θα πάμε τα παιδιά κατευθείαν από το σπίτι στις εξετάσεις. Προφανώς, θα υπάρξει μία περίοδος προσαρμογής των παιδιών, δεν μπορούν να πάνε –ας πούμε- οι χορευτές ξαφνικά από το σπίτι να δώσουν εξετάσεις. Το ίδιο θα κάνουμε όπου χρειαστεί. Προφανώς, εάν χρειαστεί, θα δοθεί και παράταση του έτους, όπως έγινε και πέρυσι, όπως προείπα. Και φέτος μάλιστα, το ξεκινήσαμε νωρίτερα, το ξεκινήσαμε όπου ζητήθηκε νωρίτερα το ακαδημαϊκό έτος, ακριβώς για να προλάβουμε τέτοια ζητήματα.

Κύριε Δελή, θα ήθελα να κλείσω λέγοντας ότι και για το κομμάτι της στήριξης του κλάδου είμαστε σε επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, έχουμε εξετάσει από κοινού μία σειρά από μέτρα και νομίζω ότι θα είμαστε σε θέση πολύ σύντομα να τα συγκεκριμενοποιήσουμε ακόμα πιο πολύ.

Κλείνοντας, να πω ότι παρακολουθούμε –να είστε βέβαιος- την εξέλιξη της πανδημίας. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους. Είμαστε σε εγρήγορση, ούτως ώστε να μην καθυστερήσει ούτε ένα λεπτό παραπάνω από όσο χρειάζεται το άνοιγμα των καλλιτεχνικών δομών, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες με απόλυτη ασφάλεια, με πρωτόκολλα που έχουμε ήδη θέσει και έχουν εγκριθεί από την υγειονομική επιτροπή.Ο Πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα πει ότι προτεραιότητα είναι η ασφάλεια όλων, να βγούμε όλοι από αυτή τη δύσκολη συνθήκη και επομένως, όλες μας οι προσπάθειες εστιάζουν προς αυτή την κατεύθυνση”.

Προηγούμενο άρθροΗμερίδα “Ενδυναμώνοντας τις γέφυρες ανάμεσα στα ελληνικά Πανεπιστήμια & τον Ελληνισμό της Διασποράς”
Επόμενο άρθροΚώστας Βλάσης: “Η Ελλάδα μεγαλώνει και γίνεται πιο ισχυρή”