Μεταρρύθμιση που διαμορφώνει, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο χάραξης εθνικής νησιωτικής πολιτικής χαρακτήρισε ο Γιάννης Πλακιωτάκης στη Βουλή, το συζητούμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή».

Όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται ενιαία νησιωτική πολιτική με σαφείς και μετρήσιμους στόχους σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. «Το μεγαλύτερο έλλειμμα αποτελεσματικής άσκησης νησιωτικής πολιτικής ήταν η έλλειψη εξειδικευμένων προγραμμάτων. Πλέον υπάρχουν 3 χρηματοδοτικά εργαλεία για χρηματοδότηση 56 έργων δημοσίου χαρακτήρα», σημείωσε.

Νησιωτική Επιχειρηματικότητα

Αναφερόμενος στο Πρόγραμμα Χρηματοδότησης της Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι αυτό θα υλοποιηθεί σε διαδοχικούς κύκλους σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα ανατέθηκε σχετική μελέτη στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς. «Διεξήχθη για πρώτη φορά έρευνα σε νησιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο ανέδειξε ότι η λειτουργική υποστήριξη στη μικροεπιχειρηματικότητα των νησιών αποτελεί τον πιο κρίσιμο παράγοντα για τη διατήρηση της επιχειρηματικότητας στα νησιά μας, ενώ παράλληλα το χρηματοδοτικό κενό ανά επιχείρηση είναι μικρότερο των 100.000 ευρώ» τόνισε ο υπουργός.

Αναφερόμενος στις διατάξεις που αφορούν τους πλοηγούς και προκάλεσαν τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, ο υπουργός εξήγησε πως παραμένει δημόσιος ο χαρακτήρας της υπηρεσίας και πως θα αυξηθεί ο αριθμός των οργανικών θέσεων. « Κανένας πλοηγός δεν θα χάσει τη δουλειά του. Η προσφορά τους είναι διαχρονική και μη αμφισβητήσιμη. Η ρύθμιση αναφέρεται στην παροχή πιστοποιητικού που αποτελεί διεθνή πρακτική. Αυτό όμως θα χορηγείται με αυστηρές προϋποθέσεις», είπε.

Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε ακόμα στο άρθρο 25 του νομοσχεδίου που δίνει παράταση μέχρι τέλος του έτους στις συμβάσεις των φορέων διαχείρισης λιμενικών υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων λέγοντας: « έχει παρατηρηθεί ότι αρκετοί φορείς δεν έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την επιλογή των αναδόχων, δίνουμε μια παράταση έτσι ώστε να ολοκληρώσουν τη διαδικασία».

Πρόγραμμα «Νέαρχος» – Άγονες γραμμές

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Νέαρχος» ο Γιάννης Πλακιωτάκης επισήμανε ότι θα δημιουργηθεί μέσα από τη συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.» Ήδη επεξεργαζόμαστε τη σχετική ΚΥΑ και πολύ σύντομα θα είναι έτοιμη, έτσι ώστε μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα» σημείωσε. «Στόχος είναι επίσης να πολλαπλασιάσουμε τους πόρους που ετησίως διαθέτει το Υπουργείο για την κάλυψη κρίσιμων έργων δημοσίου χαρακτήρα στους τομείς λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων. Κάθε χρόνο γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαχειρίζεται το αστρονομικό ποσό των 4,5 εκατομμυρίων ευρώ για δημόσιες επενδύσεις. Στόχος είναι, να καλύψουμε υπαρκτές και περιβαλλοντικά συνεπείς παρεμβάσεις με γνώμονα την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την επάρκεια των υποδομών, αλλά και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, υποδομών αφαλάτωσης και δικτύων διανομής ύδατος, ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά, τα απομακρυσμένα και άνυδρα νησιά, τα έργα διαχείρισης και ενέργειας και,  πολυετής συμβάσεις δημόσιας περιουσίας, δηλαδή άγονες γραμμές. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε τον πιο κρίσιμο κρίκο της αλυσίδας ανάπτυξης των νησιών που έχει να κάνει με την επαρκή και ασφαλή διασύνδεση. Ήδη βρισκόμαστε σε συνεργασία στενή και με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, αλλά και το ΣΕΕΝ προχωράμε σε μια ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου άγονων γραμμών και ενισχύουμε εμπράκτως την εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου».

Πλακιωτάκης: Τιμούμε τα δικαιώματα των ναυτικών

Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε διάταξη του νομοσχεδίου που μειώνει τα πρόστιμα της υπέρβασης του ωραρίου των ναυτικών. «Τιμούμε τα δικαιώματα ναυτικών. Δεν μπορούμε όμως να διατηρήσουμε τέτοιο καθεστώς κυρώσεων. Για ένα πλοίο 50 ατόμων, η υπέρβαση έστω και για λίγα λεπτά της ώρας συνεπάγεται πρόστιμο 15-25.000 ευρώ. Αν το συνδυάσετε με τη πραγματική εικόνα στο νησιωτικό χώρο, εύκολα κατανοεί κανείς το ορθολογικό και δίκαιο περιεχόμενο της διάταξης», σημείωσε.

Αναφορικά με την τροπολογία που αφορά στην Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν θίγεται η αξιοπιστία και η υπόσταση της Αρχής αλλά επιλύονται προβλήματα αλληλοκάλυψης αρμοδιοτήτων με την επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σημειώνεται, πως επί των ανωτέρω ρυθμίσεων του νομοσχεδίου έχει ζητηθεί από την αντιπολίτευση ονομαστική ψηφοφορία η οποία αναμένεται να διεξαχθεί το βράδυ της Τετάρτης.