Γ. Κωνσταντόπουλος: “Η επόμενη μέρα φέρνει κοσμογονικές αλλαγές στα ΕΛΤΑ”

Ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ μιλά για την πρόσφατη επιτυχία του προγράμματος εθελούσιας εξόδου που επιτρέπει στον Οργανισμό να εξοικονομήσει 70 εκατ. ετησίως από το μισθολογικό κόστος και να ξεκλειδώσει τα επόμενα βήματα του σχεδίου μετασχηματισμού

Τον οδικό χάρτη για την υλοποίηση ενός από τα πλέον σύνθετα σχέδια μετασχηματισμού που έχει εφαρμοστεί σε δημόσια επιχείρηση περιγράφει ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.), Γιώργος Κωνσταντόπουλος.

Η πρόσφατη επιτυχία του προγράμματος εθελούσιας εξόδου επιτρέπει στα ΕΛ.ΤΑ. να εξοικονομήσουν 70 εκατ. ευρώ ετησίως από το μισθολογικό κόστος και να ξεκλειδώσουν τα επόμενα βήματα του σχεδίου μετασχηματισμού τους. Οπως εξηγεί ο κ. Κωνσταντόπουλος, στόχος είναι η εκ βάθρων αναδιάρθρωσή τους ώστε τα ΕΛ.ΤΑ. να αναβαθμιστούν τεχνολογικά και οργανωτικά, να μειώσουν το κόστος εξυπηρέτησης και να προσφέρουν νέα ψηφιακά προϊόντα και καλύτερη εξυπηρέτηση στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Ακόμη, προβλέπει επιστροφή στην κερδοφορία το 2023, υπό την προϋπόθεση πιστής εφαρμογής του σχεδίου και αποκαλύπτει το σχέδιο για τον «Ψηφιακό Ταχυδρόμο», ένα πρόγραμμα που θα εξοπλίζει τους διανομείς με φορητές ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές που θα αυξήσουν την ποιότητα και την αποδοτικότητα της εξυπηρέτησης.

Κύριε Κωνσταντόπουλε, γιατί ήταν επιτακτική η ανάγκη να υλοποιηθεί άμεσα ένα ευρύ σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ;

Όπως γνωρίζετε, τα ΕΛΤΑ είναι ένας ιστορικός ελληνικός οργανισμός, ο οποίος όμως πρόσφατα έφτασε στα όρια της εξαφάνισης. Και ο κύριος λόγος ήταν η ελλειμματική του λειτουργία. Φορτωμένος από δεκαετίες με υπεράριθμο προσωπικό, άρχισε πριν μερικά χρόνια να αντιμετωπίζει και τις αρνητικές συνθήκες που προέκυψαν στην ίδια του την αγορά. Δηλαδή τη σημαντική πτώση του παραδοσιακού ταχυδρομείου, που την περίοδο 2014-2019 έπεσε κατά 35%, περιορίζοντας αντίστοιχα το τζίρο της εταιρείας κατά 80 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, όμως, το μισθολογικό κόστος παρέμενε το ίδιο, διαμορφώνοντας περισσότερο από το 65% των ετησίων εξόδων του ομίλου. Σκεφτείτε, ότι όταν αναλάβαμε την εταιρεία στα τέλη του 2019, τα ΕΛΤΑ «έμπαιναν μέσα» σχεδόν 7 εκατ. ευρώ το μήνα, επιβαρύνοντας αντίστοιχα τους Έλληνες φορολογούμενους. Και παρά τις ενέργειές μας με τις οποίες περιορίσαμε το έλλειμμα αυτό στα 4,5 εκατ. Ευρώ το μήνα, η ανάγκη να παρέμβουμε συνολικά έγινε επιτακτική. Ένας άλλος λόγος ήταν ότι την προηγούμενη δεκαετία, τα ΕΛΤΑ είχαν αφεθεί σε αδράνεια και δεν προσαρμόστηκαν στην απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς. Με αποτέλεσμα η λειτουργία τους να είναι παρωχημένη και εκτός συνθηκών ανταγωνισμού. Για τον λόγο αυτό εκπονήσαμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό συνολικής αντιμετώπισης της κατάστασης. Με στόχο όχι μόνο να περιορίσουμε την «αιμορραγία», αλλά να φέρουμε τον οργανισμό σε μια επόμενη ημέρα ανάπτυξης, αποτελεσματικής και ψηφιακής λειτουργίας, διατηρώντας παράλληλα τον κοινωνικό ρόλο και την αποστολή μας να εξυπηρετούμε τους Έλληνες πολίτες σε κάθε γωνιά της επικράτειας. Και ως διοίκηση, πρέπει να σας τονίσω, ότι αυτό επιτυγχάνεται με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Πρόσφατα τα ΕΛΤΑ ολοκλήρωσαν ένα από τα πλέον επιτυχημένα προγράμματα εθελούσιας εξόδου εργαζομένων μεταξύ του δημόσιου αλλά και του ιδιωτικού τομέα, επιτυγχάνοντας το στόχο εξ αρχής. Γιατί ήταν κομβικό στο συνολικό σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, το πρόγραμμα εθελουσίας;

Πράγματι, το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου διαμορφώνει για τα ΕΛΤΑ το «κλειδί» του περιορισμού του μισθολογικού κόστους. Διαμορφώνει όμως και την προϋπόθεση, για να προχωρήσουμε σε μια επόμενη ημέρα, ανταγωνιστικά και με κερδοφορία. Διαθέτοντας πλέον, το προσωπικό που αναλογεί στο νέο επιχειρησιακό μας πλάνο. Ως διοίκηση είμαστε υπερήφανοι που διαμορφώσαμε ένα πρόγραμμα στα μέτρα της αγοράς, αλλά με εξειδικευμένη στόχευση και ιδιαίτερη ευαισθησία για το προσωπικό που επέλεξε να αποχωρήσει, αναγνωρίζοντας την προσφορά του. Αυτός ήταν ο λόγος που το πρόγραμμα είχε τόσο μεγάλη ανταπόκριση και επιτυχία, πιάνοντας από την πρώτη του φάση τον στόχο για την αποχώρηση 2.000 εργαζομένων και θέτοντας, πράγματι, όπως είπατε, ένα σημείο αναφοράς για αντίστοιχα εγχειρήματα, τόσο στον ιδιωτικό τομέα, όσο και στο δημόσιο. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος εθελούσιας εξόδου 2.000 εργαζομένων, τα ΕΛΤΑ θα εξοικονομήσουν 70 εκατ. Ευρώ ετησίως.

Ποιοι είναι οι άλλοι πυλώνες του σχεδίου μετασχηματισμού και ποιος ο ορίζοντας υλοποίησής τους; Ποιους τομείς θα καλύψουν;

Με τον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους και την νέα κατανομή του προσωπικού μπορούμε πια να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα του μετασχηματισμού, που προβλέπουν την βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής, την ανάπτυξη νέας εμπορικής πολιτικής, την πλήρη αναδιοργάνωση του δικτύου και τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό. Πρόκειται για αλληλένδετα εγχειρήματα, αφού το ένα θα υποστηρίζει το άλλο.

Σε επίπεδο εσωτερικού ψηφιακού μετασχηματισμού, ποιες ενέργειες θα δρομολογηθούν;

Η «επόμενη ημέρα» θα φέρει κοσμογονικές αλλαγές στα ΕΛΤΑ, τα οποία θα περάσουν στην ψηφιακή εποχή, μέσα από προγράμματα για τα οποία θα διατεθούν περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ, μεταμορφώνοντας τα ταχυδρομεία σε έναν digital οργανισμό. Από την διαλογή και τη διαχείριση, που θα γίνεται με αυτοματοποιημένες, ρομποτικές μεθόδους, μέχρι και τη δυνατότητα του πελάτη να παρακολουθεί ψηφιακά κάθε κίνηση της αλληλογραφίας ή του δέματος. Και φυσικά, τη δυνατότητα να επιλέγει την ώρα και το σημείο που θα παραδοθεί το δέμα ή το γράμμα, χωρίς περιορισμούς, σε 24ωρη βάση (24/7), διαμορφώνοντας μια καθολικά νέα εμπειρία. Έχουμε ήδη ξεκινήσει με το ηλεκτρονικό γραμματόσημο, όπως πιθανότατα γνωρίζετε, ενώ θα ακολουθήσει ο «Ψηφιακός Ταχυδρόμος». Ένα πρόγραμμα που θα εξοπλίσει τους διανομείς με φορητές ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές που θα αυξήσουν την ποιότητα και την αποδοτικότητα της εξυπηρέτησης.

Με το δίκτυο καταστημάτων τι θα γίνει; Πώς θα διατηρηθεί η κάλυψη της επικράτειας;

Όπως σας είπα και νωρίτερα, η παροχή της καθολικής υπηρεσίας και η εξυπηρέτηση κάθε γωνιάς της επικράτειας, αποτελεί κεντρικό άξονα του μετασχηματισμού, ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του ομίλου ΕΛΤΑ, αλλά και δέσμευση της διοίκησής μας. Έτσι, μαζί με τον μετασχηματισμό του μοντέλου διανομής στο λεγόμενο D+3, που ήδη ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε ακολουθώντας την πρακτική της υπόλοιπης Ευρώπης, θα μετασχηματισθεί και το δίκτυο των καταστημάτων. Με τον νέο σχεδιασμό, θα διατηρήσουμε την κάλυψη στα 1.300 σημεία εξυπηρέτησης, προσφέροντας την πλήρη γκάμα των υπηρεσιών μας, με ένα πιο συνεργατικό δίκτυο που θα περιλαμβάνει ιδιόκτητα καταστήματα, πρακτορεία και εναλλακτικά σημεία εξυπηρέτησης. Θα αναπτύξουμε έτσι και τα νέα μοντέλα καταστημάτων τύπου shop-in-shop, αλλά και τα «self service» σημεία εξυπηρέτησης σε πρακτορεία, ή σε σημεία αυτόνομης εξυπηρέτησης, όπως συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο.

Θεωρείτε τελικώς εφικτό οι πολίτες θα δουν καλύτερες και ενδεχομένως φθηνότερες υπηρεσίες από τα ΕΛΤΑ;

Με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και των έξυπνων λύσεων που θα ενσωματώνει το νέο μας δίκτυο αλλά και τις ψηφιακές εφαρμογές, είμαστε βέβαιοι, ότι η εξυπηρέτηση του κοινού θα είναι ακόμα καλύτερη και πολλές φορές με δυνατότητα 24/7 παροχής υπηρεσιών. Κάτι που έως τώρα δεν υπήρχε. Την ίδια στιγμή, η ενσωμάτωση των ψηφιακών υπηρεσιών θα μας επιτρέψει να γίνουμε και ανταγωνιστικότεροι σε πολλές από τις υπηρεσίες μας. Και όλα αυτά διατηρώντας την κοινωνική μας αποστολή για εξυπηρέτηση κάθε γωνιάς της επικράτειας και των πιο αδύναμων ομάδων του πληθυσμού. Και παράλληλα, υποστηρίζοντας τη λειτουργία πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην περιφέρεια, που έχουν την ανάγκη των μεταφορικών μας υπηρεσιών, αλλά και των ολοκληρωμένων λύσεων για την εξυπηρέτηση του εμπορίου που θα παράσχουμε.

Ποιο εκτιμάτε ότι θα είναι το ύψος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για την υλοποίησή του σχεδίου για τα ΕΛΤΑ;

Τα κεφάλαια που ήταν να διατεθούν για τον επιχειρησιακό μετασχηματισμό διατέθηκαν. Και αυτά δεν είναι περισσότερα από τα 100 εκατ. ευρώ της αύξησης κεφαλαίου που έγινε πρόσφατα. Αυτό το οποίο αναμένουμε, είναι τα 60 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό έτσι ώστε να ξεκινήσουμε και σε αυτό τον τομέα τις απαραίτητες ενέργειες. Να σημειώσω εδώ ότι όσο σημαντικές ήταν οι ενέργειες μείωσης τους κόστους εξυπηρέτησης των πελατών που επιτεύχθηκαν με την κατεύθυνση των κεφαλαίων της ΑΜΚ στο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, εξίσου σημαντικά είναι τα έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού που θα οδηγήσουν τα ΕΛΤΑ στην νέα εποχή και θα σφραγίσουν την αλλαγή και την κερδοφόρα ανάπτυξη.

Πότε θα πρέπει να αναμένεται η οικονομική εξυγίανση των ΕΛΤΑ; Θα ακολουθήσει είσοδος στρατηγικού επενδυτή;

Με προϋπόθεση την πιστή εφαρμογή του σχεδίου, η επιστροφή της εταιρείας στην κερδοφορία αναμένεται το 2023. Πρόκειται για μία διαδικασία που έχει αρχίσει ήδη. Και οι προοπτικές της ενισχύονταις σημαντικά μετά και την επιτυχία της εθελουσίας εξόδου και των αλλαγών στην παραγωγική ροή που έχουν ήδη αρχίσει να δίνουν αποτελέσματα. Για εμάς στόχος είναι η βιώσιμη κερδοφορία και διαμόρφωση ενός οργανισμού που θα είναι ελκυστικός σε προφίλ, προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ παράλληλα θα παρέχει στους εργαζομένους του ένα δυναμικό περιβάλλον παραγωγικότητας, εξέλιξης και αξιοκρατίας. Από εκεί και πέρα όλες οι εναλλακτικές θα είναι στο τραπέζι…

Προηγούμενο άρθροΚ. Μπογδάνος: Θετικός στον κορονοϊό ο βουλευτής της Ν.Δ. – Τι έγραψε στο Twitter
Επόμενο άρθροΔημοσκόπηση Alco: Με 14 μονάδες μπροστά η ΝΔ από τον ΣΥΡΙΖΑ