Η Άννα Ευθυμίου, βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που λαμβάνει για τη στήριξη των ευπαθών ομάδων, ιδίως αυτή τη δύσκολη περίοδο με την πανδημία του κορονοϊού, κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή αναφορικά με τη λήψη μέριμνας για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία των ειδικών σχολείων.

«Δεδομένου του ενδιαφέροντός μου αφενός για τα Άτομα με Αναπηρία, αφετέρου για θέματα Παιδείας, βρίσκομαι διαρκώς σε επαφή με γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μου μετέφεραν την αγωνία τους για τον τρόπο λειτουργίας των ειδικών σχολείων σ’ αυτήν τη δύσκολη περίοδο, καθόσον τα περισσότερα παιδιά δεν μπορούν να χειριστούν τα μέτρα ασφαλείας»,  τόνισε η Άννα Ευθυμίου.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνει στο κείμενο της ερώτησης, οι μαθητές των ειδικών σχολείων στην πλειονότητά τους δεν είναι σε θέση να εφαρμόσουν τους κανόνες υγιεινής, παρά τις εξειδικεύσεις των οδηγιών που δόθηκαν από τον ΕΟΔΥ. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις οι μαθητές ή μαθήτριες δεν αυτοεξυπηρετούνται, με συνέπεια να μην καθίσταται δυνατόν να τηρηθούν οι ενδεικνυόμενες από τον ΕΟΔΥ αποστάσεις όσον αφορά το προσωπικό.

Παράλληλα, δυσκολίες έχουν παρατηρηθεί και στην τήρηση των μέτρων του ΕΟΔΥ για τη μεταφορά μαθητών είτε πραγματοποιείται με λεωφορεία, είτε με ταξί, καθώς είναι δύσκολη η χρήση μάσκας από τα παιδιά, ενώ στα λεωφορεία κάθονται ανά δύο σε μία σειρά καθισμάτων, χωρίς να είναι πάντα σταθερή η θέση τους.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το ζήτημα  της μη αναπλήρωσης του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού σε περιπτώσεις νόμιμης χρήσης της άδειας ειδικού σκοπού για φροντίδα τέκνων ή άδειας ευπαθών ομάδων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, σε αρκετά ειδικά σχολεία να διαφοροποιείται η σύνθεση ορισμένων τμημάτων, να αλλάζει το πρόγραμμα και η ρουτίνα των παιδιών και τα διδακτικά αντικείμενα να μεταφέρονται ανάλογα με το διαθέσιμο προσωπικό.

Τα παραπάνω τεκμηριώνονται από τη βουλευτή με την παράθεση των αποτελεσμάτων σχετικής μελέτης του Κέντρου Εκπαιδευτικών Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ, με θέμα: «Προβλήματα που ανακύπτουν από τη λειτουργία των Σχολείων Ειδικής Αγωγής εν καιρώ πανδημίας», η οποία διεξήχθη από την 1η Δεκεμβρίου 2020 και δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο 2021.

«Όλα τα προαναφερόμενα εγγενή προβλήματα, που δημιουργούνται από την πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση έχουν ως αποτέλεσμα από τη μία πολλοί γονείς να επιλέξουν να κρατήσουν τα παιδιά τους σπίτι τους, χωρίς όμως τη δυνατότητα εξ’ αποστάσεως υποστήριξής τους και από την άλλη οι μαθητές που προσέρχονται στο σχολείο να μην καθίσταται δυνατό να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη σχολική τους ρουτίνα», σημειώνει η Άννα Ευθυμίου.

Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω και δεδομένων τόσο των ιδιαίτερων συνθηκών λειτουργίας, όσο και των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών και μαθητριών των ειδικών σχολείων, η βουλευτής θέτει στην Υπουργό Παιδείας τα εξής ερωτήματα:

-Αν προτίθεται να επανεξετάσει τα μέτρα προστασίας για τους μαθητές των ειδικών σχολείων, καθόσον εκ των αναγκαίων ειδικών συνθηκών των μαθητών αυτά είναι δύσκολο να τηρηθούν πλήρως.

-Αν προτίθεται να εξετάσει την αύξηση των μέσων μετακίνησης των μαθητών ειδικών σχολείων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απαραίτητη μεταξύ τους απόσταση κατά τη μεταφορά από και προς το σχολείο.

-Αν στις προτεραιότητές της είναι η μετακίνηση επιπλέον ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού στα ειδικά σχολεία για την αναπλήρωση του προσωπικού αυτής της κατηγορίας που έχει δικαιολογημένο λόγο να απουσιάζει με άδεια ειδικού σκοπού, ώστε αφενός να εξασφαλίζονται οι κατάλληλες συνθήκες τόσο για τα παιδιά όσο και για το προσωπικό, αφετέρου να διασφαλίζεται το εργασιακό δικαίωμα όλων των εργαζομένων στη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού και άδειας σε ευπαθείς ομάδες.