Η ώρα της πραγματικής οικονομίας

Το Χρηματιστήριο εν όψει της διαφαινόμενης νίκης της Νέας Δημοκρατίας στις ευρωεκλογές και των εξελίξεων που αυτή θα δρομολογούσε κινήθηκε έντονα ανοδικά. Οι αγοραστές έστησαν πάρτι μετά την προκήρυξη των εθνικών εκλογών, καθώς οι δημοσκοπήσεις προϊδεάζουν για μια αυτοδύναμη κυβέρνηση που θα έχει τη δυνατότητα στην επόμενη τετραετία να ξεδιπλώσει απρόσκοπτα το πρόγραμμά της που είναι εστιασμένο στην ανάπτυξη, στη μείωση της φορολογίας και στην πάταξη της γραφειοκρατίας.

Ακολούθησαν τα ομόλογα. Η δραστική μείωση της απόδοσης του 10ετούς ομολόγου που υποχώρησε κάτω από το 2% εξέπληξε και τους πιο αισιόδοξους. Πλέον οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι το Ελληνικό Χρηματιστήριο θα προσφέρει συγκινήσεις τουλάχιστον για άλλο ένα δωδεκάμηνο.

Αν αποδεχτούμε το απόφθεγμα ότι οι αγορές «ποτέ δεν λαθεύουν» τουλάχιστον σε κλίμα και ψυχολογία, η νέα κυβέρνηση, που όπως όλα δείχνουν θα είναι η Νέα Δημοκρατία, έχει κερδίσει το στοίχημα. Μόνο από την αλλαγή της ψυχολογίας είναι δυνατόν το ΑΕΠ να ενισχυθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και να καλύψει το χαμένο έδαφος του πρώτου εξαμήνου όπου οι επιδόσεις ήταν απογοητευτικές. Από εκεί και ύστερα όμως αρχίζουν τα δύσκολα.

Η νέα κυβέρνηση πρέπει να ανταποκριθεί στην εμπιστοσύνη των αγορών και να επιταχύνει την ψήφιση των νομοσχεδίων για λιγότερο κράτος και μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων.

Η επιδίωξή της θα πρέπει να είναι η εισροή κεφαλαίων στη χώρα. Το κυκλοφορούν χρήμα στην Ελλάδα (μετρητά, καταθέσεις) στη διάρκεια της κρίσης μειώθηκε περισσότερο σε σχέση με τη συρρίκνωση του ΑΕΠ. Η αποταμίευση είχε αρνητικό πρόσημο. Οι επενδύσεις στην Ελλάδα έχουν υποχωρήσει κάτω από το μισό του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Αυτό πρέπει να αλλάξει.

Η στρατηγική πρέπει να εστιαστεί στην προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό, στην επιστροφή των καταθέσεων και στο άνοιγμα της κάνουλας από την πλευρά των τραπεζών για χαμηλότοκα δάνεια σε όλες τις επιχειρήσεις. Αν υλοποιηθούν αυτά θα γίνουμε μάρτυρες μιας αυτοτροφοδοτούμενης ανάπτυξης.

Ο ένας κλάδος θα παρασύρει τον άλλον και όλοι μαζί την οικονομία. Χαρακτηριστκό παράδειγμα η άνοδος του τουρισμού που επέτρεψε στη Fraport να δείξει πως βγαίνουν λεφτά από τα αεροδρόμια που υπό τον έλεγχο του κράτους ήταν σε βαθιά νιρβάνα.

Επίσης θα προκύψουν και επιχειρηματικά deals για μεγαλύτερα σχήματα, όπως αυτό της Public με τα Μedia Markt που θα τονώσουν τον ανταγωνισμό και θα ρίξουν τις τιμές προς όφελος του καταναλωτή.

Προηγούμενο άρθρο«Ποδαρικό» στον τουρισμό με Γερμανούς, Ισραηλινούς και Ολλανδούς
Επόμενο άρθροΕλλάδα – Λιβύη: επανεκκίνηση σχέσεων;