«Το νομοσχέδιο έρχεται να στηρίξει τον μικρό και μικρομεσαίο επιχειρηματία, τον μικρό και μικρομεσαίο επενδυτή, αφού αυτούς αφορούν οι περισσότερες κατηγορίες οικονομικής δραστηριότητας που απλουστεύονται», τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας ως εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης για την απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων, τη μεταφορά στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης.

Αναφερόμενος στο κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου ο βουλευτής Θεσπρωτίας σημείωσε ότι για τις οικονομικές δραστηριότητες που εντάσσονται στη διαδικασία της απλής γνωστοποίησης οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες απλώς ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας ότι ξεκινούν την συγκεκριμένη δραστηριότητα, αντί να υποβάλουν αιτήσεις προς την αρμόδια υπηρεσία και να περιμένουν να εγκριθούν. Πριν καταθέσει τη γνωστοποίηση ο ενδιαφερόμενος συγκεντρώνει μεν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται αλλά δεν τα υποβάλει και τα κρατά, μαζί με το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης, στην έδρα της επιχείρησής του ώστε να μπορεί να τα επιδείξει σε περίπτωση ελέγχου.

«Το νομοσχέδιο έρχεται για να προσφέρει στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες ένα ακόμα πλέγμα διευκολύνσεων, σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εργάζεται, με σχέδιο, όχι μόνο για την ανάκαμψη της οικονομίας μετά την πανδημία, αλλά και για τη σταδιακή αλλαγή του παραγωγικού της μοντέλου», τόνισε στο κλείσιμο της ομιλίας του.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα έχει στο επίκεντρο την απλούστευση των διαδικασιών για την έναρξη μιας σειράς οικονομικών  δραστηριοτήτων.

Η φιλοσοφία των ρυθμίσεων αυτών έχει τις ρίζες τις στο 2014, όταν για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε από την τότε Κυβέρνηση – και για κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων – η έναρξη δραστηριότητας με την απλή αναγγελία.

Η απλούστευση της έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας συνεχίστηκε ως μνημονιακή υποχρέωση με το νόμο 4442 του 2016, αξιοποιώντας σε μεγάλο βαθμό την τεχνογνωσία και τις συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας.   

Έχουμε, λοιπόν, εδώ μια πολιτική που υπηρετείται εδώ και μερικά χρόνια με συνέπεια και συνέχεια.

Μια πολιτική που είναι σύμφωνη με το κυβερνητικό σχέδιο για περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις στη χώρα μας, και για τη στήριξη της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας.

Και το νομοσχέδιο που συζητούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έρχεται να στηρίξει την επιχειρηματικότητα με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.

Έρχεται, μάλιστα, να στηρίξει τον μικρό και μικρομεσαίο επιχειρηματία, τον μικρό και μικρομεσαίο επενδυτή, αφού αυτούς αφορούν οι περισσότερες κατηγορίες οικονομικής δραστηριότητας που απλουστεύονται.   

Έρχεται, ακόμη, να στηρίξει τη διατηρήσιμη ανάπτυξη της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας με κανόνες, και με το βλέμμα στην προστασία του περιβάλλοντος.

Με το πρώτο και κύριο μέρος του νομοσχεδίου εντάσσονται σε καθεστώς απλής γνωστοποίησης διάφορες οικονομικές δραστηριότητες:

σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης,

επαγγελματικής κατάρτισης μεταφορέων και οδηγών οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων,

συνεργεία και χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων,

πλυντήρια και λιπαντήρια οχημάτων,

χώροι στάθμευσης βαρέων οχημάτων και σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων.

Γνωστοποίηση σημαίνει, για όσους μας βλέπουν, ότι οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες απλώς ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας ότι ξεκινούν την συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα, αντί να υποβάλουν αιτήσεις προς την αρμόδια υπηρεσία και να περιμένουν αυτές να εγκριθούν.

Πριν καταθέσει τη γνωστοποίηση ο ενδιαφερόμενος συγκεντρώνει μεν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, αλλά δεν τα υποβάλει.

Τα κρατά, μαζί με το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης στην έδρα της επιχείρησής του, ώστε να μπορεί να τα επιδείξει σε περίπτωση ελέγχου.

Με ό,τι κυρώσεις προβλέπονται σε περίπτωση που δεν το κάνει ή δεν τα έχει συγκεντρώσει.

Πέρα από την απλή γνωστοποίηση, στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου προβλέπεται και μια απλοποιημένη διαδικασία για κάποιες άλλες κατηγορίες οικονομικής δραστηριότητας για τις οποίες απαιτείται έγκριση πριν την έναρξη λειτουργίας τους, ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και ιδιαίτερα η προστασία αγαθών όπως η υγεία και η ασφάλεια.

Σε αυτές ανήκουν διάφορες ψυχαγωγικές δραστηριότητες όπως τα λούνα παρκ και τα παγοδρόμια, τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα Κέντρα Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας για ΑμΕΑ καθώς και η ενοικίαση θαλάσσιων μέσων αναψυχής. 

Όπως σωστά ανέφερε ο συνάδελφος Μανούσος Βολουδάκης στην αρμόδια Επιτροπή, οι διαδικασίες γνωστοποίησης και έγκρισης που προβλέπονται στο νομοσχέδιο είναι σύμφωνες με το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών που θεσπίστηκε με το Άρθρο 45 του νόμου 4635 του 2019 και το οποίο αποτελεί μία ολοκληρωμένη κεντρική δημόσια πολιτική για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και τη μείωση των διοικητικών βαρών.

Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει μια σειρά διατάξεις με τις οποίες ρυθμίζονται κάποια ειδικότερα θέματα για τη λειτουργία της αγοράς:

επιλέγεται το ενιαίο πλαίσιο άσκησης των δραστηριοτήτων που προβλέπονται στο νόμο 4442 του 2016 για ορισμένες δραστηριότητες που λειτουργούν μέσα σε ειδικές τουριστικές υποδομές.

Τέτοιες είναι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα θέατρα, οι πισίνες και  κολυμβητικές δεξαμενές καθώς και άλλες που υπάγονται επίσης στη διαδικασία της γνωστοποίησης.

Ακόμη, ρυθμίζονται θέματα αδειοδότησης μεταποιητικών δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων εφοδιαστικής αλυσίδας ενώ λύνονται εκκρεμότητες σχετικά με την ανάπτυξη και λειτουργία Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, όπως είναι τα Βιομηχανικά και Βιοτεχνικά Πάρκα.

Στις ρυθμίσεις αυτές, περιλαμβάνεται η άρση της απαίτησης διασφάλισης ελάχιστου ποσοστού της έκτασης, δεν απαιτείται δηλαδή η συναίνεση του 55% των ιδιοκτητών γης για τη δημιουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης στα Οινόφυτα.

Με αυτή την τροποποίηση επιχειρείται να ξεπεραστεί ένα αδιέξοδο δεκαετιών που εμποδίζει τη χωροθέτηση και τη λειτουργία της περιοχής ως Οργανωμένου Υποδοχέα Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων:

με διευθέτηση των κοινόχρηστων χώρων, με οργάνωση της διοίκησης, με αξιοποίηση χρηματοδοτικών πηγών και εργαλείων που θα συμβάλουν να αναπτυχθεί και να αξιοποιήσει τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ο βιολογικός καθαρισμός.

Έχει σημασία να πούμε για άλλη μια φορά ότι δεν θίγονται, αλλά αντίθετα προστατεύονται, τα δικαιώματα των ιδιοκτητών ενώ υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, και ιδιαίτερα η ανάγκη να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε περιοχή.

Με λίγα λόγια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς επιλέγουμε να αναμετρηθούμε με το πρόβλημα, αντί να το προσπεράσουμε και να το αφήσουμε να διογκώνεται.

Στην ίδια ομάδα διατάξεων για τους Οργανωμένους Υποδοχείς, δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς του υπολοίπου συντελεστή δόμησης μεταξύ ακινήτων του ιδίου ιδιοκτήτη που βρίσκονται σε περιοχή ή πάρκο βιομηχανικής ή βιοτεχνικής δραστηριότητας, με ποσοστό κάλυψης που δεν μπορεί να ξεπερνά το ογδόντα τοις εκατό.

Είπαμε και στη δεύτερη ανάγνωση, κύριοι Υπουργοί, ότι, στην Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία θα καθορίζεται η διαδικασία, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ο κίνδυνος να απογυμνωθούν βιομηχανικά ή βιοτεχνικά πάρκα χαμηλής ζήτησης, στερώντας επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας που είναι πολύτιμες για τις τοπικές οικονομίες.

Μια από τις πολύ ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις του νομοσχεδίου έχει να κάνει με τη μεταφορά της αρμοδιότητας διαχείρισης των εμπορικών σημάτων από τη Γενική Γραμματέα Εμπορίου στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας.

Σε ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου του Δημοσίου, το οποίο χειρίζεται συναφή θέματα βιομηχανικής ιδιοκτησίας.

Που διαθέτει την τεχνογνωσία και την εμπειρία για να ανταποκριθεί στις ανάγκες διαχείρισης των εμπορικών σημάτων, χωρίς τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται σήμερα.

Με αυτή την αλλαγή η χώρα μας εναρμονίζεται με μια διεθνή πρακτική που εφαρμόζεται σχεδόν παντού.

Η κριτική που ειπώθηκε από την αντιπολίτευση για δήθεν «ιδιωτικοποίηση» της διαχείρισης εμπορικών σημάτων και απώλεια εσόδων για το Δημόσιο απαντήθηκε με τρόπο πειστικό και τεκμηριωμένο στις συνεδριάσεις της Επιτροπής:

ο ΟΒΙ είναι φορέας της Γενικής Κυβέρνησης, τα ταμειακά του διαθέσιμα συναθροίζονται με αυτά της Γενικής Κυβέρνησης, υπάγεται στο Δημόσιο Λογιστικό, στο ενιαίο μισθολόγιο και στις διαδικασίες του ΑΣΕΠ.

Στο νομοσχέδιο αυτό έχουμε και διατάξεις που βελτιώνουν το πλαίσιο της εμπορικής δημοσιότητας και αναβαθμίζουν το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, το γνωστό ΓΕΜΗ.

Μια σημαντική αλλαγή είναι ότι θεσμοθετείται η υποχρέωση καταχώρισης στο ΓΕΜΗ και των φυσικών προσώπων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα.

Καταχώρηση που γίνεται ατελώς και χωρίς να απαιτείται η δημοσιοποίηση οικονομικών στοιχείων για τα πρόσωπα αυτά.

Δημιουργείται, έτσι, για πρώτη φορά ένα συνολικό μητρώο των νομικών και φυσικών προσώπων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας.

Αξίζει, κυρίες και κύριο συνάδελφοι, πριν ολοκληρώσω την εισήγησή μου, να ξεχωρίσω μερικές άλλες διατάξεις που έρχονται να απαντήσουν σε συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς.

Είναι η δυνατότητα εγκατάστασης αυτόματων μηχανημάτων παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών σε δημόσιους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, από αδειοδοτημένες επιχειρήσεις παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Μια δυνατότητα που βελτιώνει την ποιότητα εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας και ανταποκρίνεται στην καταναλωτική τάση των εξ αποστάσεων αγορών.

Είναι επίσης η ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-Καταναλωτής» στην οποία οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ υποχρεώνονται να αναρτούν καθημερινά τις τιμές ραφιού των προϊόντων τους, σύμφωνα με λίστα που θα εκδώσει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Τα οφέλη αυτής της διαδικασίας είναι προφανή, για τον υγιή ανταγωνισμό, για τη διαφάνεια και για την έγκυρη πληροφόρηση του καταναλωτή.

Είναι, ακόμη, το άρθρο για τον τρόπο υπολογισμού του πλαφόν των αμοιβών όσων συμμετέχουν στα όργανα αξιολόγησης, ελέγχου και παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων.

Με αυτό επιχειρείται να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση που παρατηρείται στην ολοκλήρωση διαφόρων σταδίων του αναπτυξιακού νόμου, προς όφελος εκατοντάδων δικαιούχων επιχειρήσεων, κυρίως μικρομεσαίων.

Και κάτι τελευταίο, κύριε Υπουργέ, που αφορά τη διάταξη για την έγκριση της δραστηριότητας μίσθωσης σκαφών αναψυχής, η ισχύς της οποίας θεωρούμε ότι είναι εύλογο να παραταθεί πέρα από τον ένα χρόνο.

Η επέκταση, για μια 3ετία ή μια 5ετία, πιστεύουμε ότι θα αυξήσει σημαντικά τη βιωσιμότητα μιας τέτοιας επένδυσης, και θα ενθαρρύνει τα σοβαρά επιχειρηματικά σχέδια, έναντι των κάθε λογής «αλεξιπτωτιστών»…

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είπα και στην αρχή ότι το νομοσχέδιο αυτό αγγίζει σε μεγάλο βαθμό τη μικρή και τη μικρομεσαία επιχείρηση.

Έρχεται για να προσφέρει στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες ένα ακόμα πλέγμα διευκολύνσεων, σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εργάζεται, με σχέδιο, όχι μόνο για την ανάκαμψη της οικονομίας μετά την πανδημία, αλλά και για τη σταδιακή αλλαγή του παραγωγικού της μοντέλου.

Να συμβάλει στο «εύκρατο κλίμα» που διαμορφώνεται για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των επενδύσεων, με υπόστρωμα τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων.

Και με αυτό το σκεπτικό, με αυτή την προσδοκία και με αυτόν το σκοπό, ασφαλώς το υπερψηφίζουμε!