«Η διάκριση των δραστηριοτήτων μεταξύ έδρας και υποκαταστημάτων καθώς και το ποσοστό 30% θα επανεξεταστούν σε ενδεχόμενο επόμενο κύκλο της δράσης, ανάλογα με τις αιτήσεις που θα υποβληθούν και τα αποτελέσματα που θα έχουμε στην υπό προκήρυξη δράση», αναφέρει ανάμεσα σε άλλα στην με αρ.πρωτ.: 48970/27-04-2021 απάντησή του το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κατόπιν Ερώτησης του Βουλευτή Ευβοίας Θανάση Ζεμπίλη.  

Ο Βουλευτής Ευβοίας με την αρ. πρωτ.: 5931/13-4-2021 Ερώτησή του προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη είχε ζητήσει, μεταξύ άλλων, να εξεταστεί το ενδεχόμενο για δεύτερο κύκλο πρόσκλησης του προγράμματος «Επανεκκίνηση της Εστίασης», προϋπολογισμού 330 εκατομμυρίων ευρώ, για όσες επιχειρήσεις δεν ενταχθούν στα μέτρα στήριξης, εξαιτίας των κριτηρίων ένταξης που έχουν τεθεί. Πιο συγκεκριμένα, ο Θανάσης Ζεμπίλης στην Ερώτησή του είχε επισημάνει, ως αστοχίες του προγράμματος, ότι:  

● Το διάστημα της μείωσης τζίρου κατά 30% για το 2020 περιλαμβάνει και μήνες (Ιανουάριο και Φεβρουάριο) κανονικής λειτουργίας των καταστημάτων.  

● Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα υποκαταστήματα με το ίδιο ΑΦΜ κατά τα έτη 2019 και 2020, που αυξάνουν τον συνολικό τζίρο και δεν απεικονίζουν την πραγματική μείωση εσόδων της επιχείρησης. Ακολούθως, ο κ. Ζεμπίλης είχε προτείνει την μείωση του ποσοστού 30%  και την διάκριση των δραστηριοτήτων μεταξύ έδρας και υποκαταστημάτων.

 Ειδικότερα η απάντηση έχει ως εξής:

«Σε απάντηση της υπ’ αριθ. 5931/13-4-2021 Ερώτησης του θέματος, σημειώνονται τα εξής:

Η πανδημία COVID-19 έχει επιφέρει σε πάρα πολλές επιχειρήσεις συνθήκες που διαφέρουν σημαντικά από τις συνήθεις συνθήκες στις οποίες λειτουργούν κανονικά, σε βαθμό που να υπονομεύεται η βιωσιμότητά τους. Αναντίρρητα, οι επιχειρήσεις εστίασης είναι από τις πλέον πληττόμενες επιχειρήσεις καθώς παραμένουν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα σε υποχρεωτική αναστολή φυσικής λειτουργίας. Λαμβάνοντας υπόψη τις Κυβερνητικές κατευθύνσεις, το Υπουργείο Ανάπτυξης προτίθεται άμεσα να προχωρήσει στην προκήρυξη στοχευμένης δράσης μη επιστρεπτέας επιχορήγησης ειδικά για αυτές τις επιχειρήσεις. 

Μέσω της νέας δράσης θα αποδίδεται στις επιχειρήσεις εστίασης μέρος του κεφαλαίου κίνησης που χρειάζονται για την αγορά πρώτων υλών ώστε να λειτουργήσουν εκ νέου, αμέσως μόλις τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν και με τα μέτρα προστασίας που θα προβλεφθούν. Με τον τρόπο αυτό η δράση συνιστά ένα μέτρο παροχής κινήτρων για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και την αποφυγή απώλειας θέσεων εργασίας. 

Στόχος του Υπουργείου είναι η δράση να αφορά καθολικά και χωρίς εξαιρέσεις στις επιχειρήσεις εστίασης που αποδεδειγμένα έχουν πληγεί (απώλεια Κύκλου Εργασιών από ένα ποσοστό και πάνω) και στον σχεδιασμό που βρίσκεται σε εξέλιξη, έχει τεθεί ως προαπαιτούμενο η γρήγορη απόδοση των πόρων στις επιχειρήσεις και, μέσω αυτών, στην αγορά. 

Η μείωση του Κύκλου Εργασιών αποτελεί για την επιχειρηματικότητα το μόνο στοιχείο με το οποίο μπορούν αντικειμενικά να ποσοτικοποιηθούν οι συνέπειες της πανδημίας και, για το λόγο αυτό, περιλαμβάνεται και εξετάζεται σε όλες τις δράσεις της Κυβέρνησης που έχουν προκηρυχθεί σχετικά. 

Το ποσοστό που επιλέγεται ως «κατώφλι» υπαγωγής σε κάθε δράση, διαμορφώνεται σε σχέση με τους διαθέσιμους πόρους, το πλήθος των επιχειρήσεων που η δράση στοχεύει καθώς και τις τυχόν άλλες έκτακτες ενισχύσεις που έχουν αποδοθεί σε αυτές από άλλες δράσεις. Έτσι, στην εν λόγω δράση για τις επιχειρήσεις εστίασης καθορίστηκε ως κατώφλι το ποσοστό μείωσης 30% και άνω, στοιχείο που προς το παρόν δεν αναμένεται να αλλάξει.  

Εξάλλου, σύμφωνα με τις αρχές της Οικονομικής επιστήμης, η οικονομική δραστηριότητα των επιχειρήσεων κατανέμεται σε οικονομικές/φορολογικές περιόδους που έχουν διάρκεια ένα έτος, σύμφωνα με την αρχική τους έναρξη εργασιών. Το έτος είναι η πιο κατάλληλη περίοδος για την μελέτη της πορείας και των μεταβολών στα αποτελέσματα των επιχειρήσεων, καθώς εξαφανίζονται οι όποιες αυξομειώσεις στην δραστηριότητά τους λόγω της εποχικότητας. Το στοιχείο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για την εν λόγω δράση καθώς απευθύνεται σε όλη την επικράτεια, επομένως οι συνέπειες της εποχικότητας διαφοροποιούνται χρονικά στις διάφορες περιοχές της χώρας. 

Τέλος, επισημαίνουμε ότι ο Κύκλος εργασιών κάθε επιχείρησης αποτελεί αντικειμενικό κατά τα ανωτέρω δείκτη, εφόσον καταμετράται συνολικά στις δραστηριότητές της ασχέτως των χώρων που αυτές γίνονται.

Σε κάθε περίπτωση, η διάκριση των δραστηριοτήτων μεταξύ έδρας και υποκαταστημάτων καθώς και το ποσοστό 30% θα επανεξεταστούν σε ενδεχόμενο επόμενο κύκλο της δράσης, ανάλογα με τις αιτήσεις που θα υποβληθούν και τα αποτελέσματα που θα έχουμε στην υπό προκήρυξη δράση».  

Ο Βουλευτής Ευβοίας δήλωσε ότι «παρακολουθούμε το θέμα από κοντά και σε συνεργασία και συνεννόηση τόσο με το σωματείο «Ο Ξένιος Ζευς», όσο και με επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης, είμαστε έτοιμοι να παρέμβουμε και να διεκδικήσουμε περισσότερα για την στήριξη του κλάδου που επλήγη ίσως περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης».    

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την μη επιστρεπτέα ενίσχυση 7% επί του τζίρου του 2019 για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εστίαση ξεκίνησε. Οι δικαιούχοι έχουν την δυνατότητα να διεκδικήσουν επιχορηγήσεις που φτάνουν έως και τα 100.000 ευρώ ως «κεφάλαια επανεκκίνησης». Τα χρήματα αυτά είναι μη επιστρεπτέα και ακατάσχετα. Οι αιτήσεις θα υποβληθούν μέσα από το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη διεύθυνση www.ependyseis.gr. Οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές έως τις 31 Ιουλίου 2021.