Τη σημασία της συμμετοχής Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Κοινωνίας των Πολιτών στην διαδικασία της Πράσινης Μετάβασης, ανέδειξε ο Βουλευτής ΝΔ κ. Μάξιμος Σενετάκης κατά την ψήφιση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο οποίο ήταν εισηγητής για λογαριασμό της πλειοψηφίας.

Ο κ. Σενετάκης τόνισε πως το Νομοσχέδιο συνιστά άλλον έναν κρίκο στην αλυσίδα σημαντικών θεσμικών παρεμβάσεων που η κυβέρνηση της ΝΔ πραγματοποιεί. Μια κεντρική στρατηγική επιλογή βιώσιμης ανάπτυξης, για την οποία η ΝΔ είχε μιλήσει προεκλογικά και υλοποιεί μετεκλογικά.

Ο βουλευτής της ΝΔ εξέφρασε την απογοήτευση του για τη στάση της αντιπολίτευσης όχι μόνο να μην στηρίξει μια συλλογική προσπάθεια, αλλά να επιχειρήσει να διαστρεβλώσει συνειδητά, το νόημα και σε αρκετές περιπτώσεις το περιεχόμενο σημαντικών άρθρων του Νομοσχεδίου.

“Κατά τη συζήτηση” είπε ο κ. Σενετάκης “δεν ακούστηκε πουθενά, τί καλύτερο θα μπορούσαμε να ψηφίσουμε για να αλλάξουμε την περιβαλλοντική συνείδηση των Ελλήνων – κάτι που αρκετά κόμματα ισχυρίζονται ότι αγωνίζονται να πετύχουν. Για άλλη μια φορά εκφράστηκε ένας αρνητισμός, μια αφοριστική διάθεση, και το πιο αντιπαραγωγικό, εσκεμμένη διαστρέβλωση νοήματος, δυστυχώς και περιεχομένου συγκεκριμένων άρθρων.” και συμπλήρωσε:

“Σε τι αποσκοπεί μια τέτοια πολιτική στάση είναι ανεξήγητο, όταν η Ελλάδα έχει παράγει τα διπλάσια αποβλήτων από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, όταν η ενεργειακή αξιοποίηση αστικών στερεών αποβλήτων στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 25 με 30% και στην Ελλάδα μόλις το 1,5%, όταν θάβουμε το 80% των αποβλήτων, ενώ θα πρέπει να καταφέρουμε να θάβουμε το 10% όταν μπορούμε να αυξήσουμε την παραγωγή από ΑΠΕ, από τη στιγμή που οι κλιματολογικές συνθήκες της χώρας την ευνοούν”.

Και ο κ. Σενετάκης έκλεισε την εισήγηση του λέγοντας: “Όποια κι αν είναι η εξήγηση αυτής της στάσης, η ουσία είναι ότι ο κόσμος προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Η προστασία του περιβάλλοντος είναι στο επίκεντρο της παγκόσμιας συζήτησης. Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι ένα παγκόσμιο στοίχημα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να μην παρακολουθήσει τις εξελίξεις. Δεν μπορεί να μείνει πίσω. Πρέπει να τρέξει να καλύψει το χαμένο έδαφος. Θεωρώ ότι με το παρόν νομοσχέδιο δημιουργείται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος για αυτό και το υπερψηφίζουμε.”

Ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας έχει ως εξής:

“Κυρίες και κύριοι βουλευτές

Το Νομοσχέδιο που έχει φέρει προς ψήφιση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνιστά άλλον έναν κρίκο στην αλυσίδα σημαντικών θεσμικών παρεμβάσεων που η κυβέρνηση της ΝΔ πραγματοποιεί στο πλαίσιο της Πράσινης Μετάβασης. Μια κεντρική στρατηγική επιλογή βιώσιμης ανάπτυξης δηλαδή, για την οποία η ΝΔ είχε μιλήσει προεκλογικά και υλοποιεί μετεκλογικά.

Σε ό,τι αφορά στο περιβάλλον, η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι κάτι αφηρημένο. Είναι συγκεκριμένο. Είναι μετρήσιμο. Είναι στόχοι που περιγράφονται ξεκάθαρα στο άρθρο 82 του Νομοσχεδίου.

Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε με τους στόχους και όλοι συμφωνούμε πως πρέπει να τους επιτύχουμε.

Ωστόσο η επιτυχία κρίνεται στην εφαρμογή.

Για αυτό το νομοσχέδιο

Προωθεί μια σειρά διορθωτικών, και σε αρκετές περιπτώσεις, καινοτόμων παρεμβάσεων, που βελτιώνουν το πλαίσιο λειτουργίας αυτού που ονομάζεται ορθολογική διαχείριση αποβλήτων.

Προωθεί μια νέα αντίληψη που θέλει πολίτες, επιχειρήσεις και Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμμετέχουν ενεργά (με κίνητρα, αλλά και κυρώσεις) στην πρόληψη παραγωγής αποβλήτων, ώστε να αυξηθεί η ανακύκλωση και να μειωθεί η υγειονομική ταφή. Και

Ενισχύει τον εποπτικό και ελεγκτικόρόλο του κράτους. Ρόλο όμως που δεν παρεμποδίζει την ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά αντιθέτως της επιτρέπει να εκδηλώνεται σε ένα πλαίσιο κανόνων ώστε το κέρδος να συμβαδίζει με το κοινό όφελος.

Οι παραπάνω κεντρικές κατευθύνσεις του Νομοσχεδίου είναι διακριτές στο σύνολο του.

Στο πρώτο μέρος, όπου προάγονται η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία σε βασικά εργαλεία πολιτικής για την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων,η αντίληψη ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί η Κοινωνία των Πολιτών  βρίσκει εφαρμογή στηνεπαναχρησιμοποίηση, ως ένα από τα βασικά μέτρα πρόληψης στη δημιουργία αποβλήτων.

Για την πρόληψη απαιτείται συμμετοχή όλων. Απαιτείται συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πολιτών.

Έτσι Δήμοι, άνω των 20.000 θα δημιουργήσουν Κέντρα Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΔΕΥ).

Σε αυτούς τους οργανωμένους χώρους οι πολίτες θα μπορούν να αποθέτουν μεταχειρισμένα αντικείμενα κάθε είδους. Εκεί αυτά θα ταξινομούνται και θα επιδιορθώνονται προκειμένου να επαναχρησιμοποιηθούν.

Επίσης πρόληψη υπάρχει και στη δημιουργία αποβλήτων τροφίμων. Και εδώ, απαιτείται συμμετοχή και συνεργασία.

Στόχος που θεσπίζεται είναι η μείωση κατά 30% των αποβλήτων τροφίμων το 2030 σε σχέση με το 2022.

Για να επιτευχθεί ο στόχος παρακινούνται οι πολίτες να γίνουν δωρητές και δωρεοδόχοι. Ενθαρρύνεται η δωρεά και αναδιανομή τροφίμων για ανθρώπινη κατανάλωση.

Η εφαρμογή του συστήματος “Πληρώνω όσο πετάω” είναι άλλη μια διάταξη συνεργασίας Δήμων, δημοτών.

Σε αυτήν, οι Δήμοι θα διαμορφώνουν τα δημοτικά τους τέλη, ανάλογα με πόσα απόβλητα παράγει και πόσα από αυτά ανακυκλώνει ο κάθε δημότης. Όχι βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου του όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Η αρχή θα γίνει τώρα και η εφαρμογή θα είναι υποχρεωτική από το 2028.

Η επέκταση του συστήματος εγγυοδοσίας είναι άλλη μια διάταξη που ενθαρρύνεται η συμμετοχή των καταναλωτών.

Έτσι, όπως ξέραμε μέχρι σήμερα με τις πλαστικές φιάλες, πλέον και στις συσκευασίες αλουμινίου και στις γυάλινες φιάλες μίας χρήσης, ο καταναλωτής θα επιστρέφει την κενή συσκευασία και θα εισπράττει το εγγυοδοτικό αντίτιμο. Το μέτρο θα ισχύσει από το 2023 ενώ ήδη εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία, η Γερμανία, οι Σκανδιναβικές χώρες κ.ά.

Ηχωριστή συλλογή είναι άλλη μια διάταξη που υποχρεώνει τους Δήμους, έως την 1η Ιανουαρίου 2024 να οργανώνουν τη χωριστή συλλογή των επικίνδυνων αποβλήτων στα νοικοκυριά από είδη καθημερινής χρήσης, είτε στο κατάστημα πώλησης, είτε στα πράσινα σημεία τους ή σε οποιονδήποτε άλλον αδειοδοτημένο χώρο που υποδεικνύει ο οικείος ΦοΔΣΑ.

Επιπλέον, έως το τέλος του 2022 τίθεται στους Δήμους η υποχρέωση χωριστής συλλογής και ενεργειακής αξιοποίησης βιοαποβλήτων μεγάλων παραγωγών.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές αυτές είναι μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις συμμετοχής Πολιτών και Αυτοδιοίκησης.

Συμμετοχή με ευθύνη έχουν και οι επιχειρήσεις.

Ορισμένες υποχρεώνονται να καταγράφουν συστηματικά τα πλεονάσματα τροφίμων.

Κατασκευαστές ή οι εισαγωγείς επίπλων και ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού υποχρεούνται να ενημερώνουν τον πωλητή αναφορικά με τη διαθεσιμότητα των απαραίτητων ανταλλακτικώνκαι ο αγοραστής να το γνωρίζει.

Παραγωγοί και εισαγωγείς υποχρεώνονται μέχρι το αργότερο το 2024 να οργανώσουν και να λειτουργήσουν Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης σε νέα ρεύματα αποβλήτων.

Αναλάβουν μάλιστα και το κόστος διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης και της χωριστής συλλογής τους.

Για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στη διαδικασία της ορθολογικής διαχείρισης: Όποιος λέει ότι ανακυκλώνει πρέπει και να το τεκμηριώνει.

Δε νοείται ανακύκλωση υψηλής ποιότητας, χωρίς ελάχιστες απαιτήσεις σε εξοπλισμό και προδιαγραφές για ανακτώμενα υλικά.

Τα ΚΔΑΥ θα υποχρεώνονται πλέον να υπολογίζουν την ποσότητα των αποβλήτων συσκευασιών και των λοιπών ανακτώμενων υλικών που συλλέγονται χωριστά, μετά τη διαλογή ανά Δήμο.

Οι προδιαγραφές των ζυγιστικών μηχανημάτων των εγκαταστάσεων επεξεργασίας ΑΕΚΚ γίνονται πιο αυστηρές.Για να αποφεύγεται η παράνομη διαχείριση τους και να διευκολύνεται ο έλεγχος.

Από 1.1.2023 επιβάλλεται η τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS) σε όλα τα οδικά μέσα μεταφοράς ΑΕΚΚ. Σε αυτό, εφόσον απαιτηθεί θα έχουν πρόσβαση οι ελεγκτικές αρχές. 

Οι κάδοι συλλογής ΑΕΚΚ είναι αριθμημένοι και σε κάθε κάδο αναγράφονται τα στοιχεία του ιδιοκτήτη του.

Μεγάλες μονάδες εντατικής εκτροφής πουλερικών ή χοίρων υποχρεούνται να οδηγούν τα κτηνοτροφικά τους απόβλητα σε μονάδες βιοαερίου ή κομποστοποίησης.

Όλα αυτά γίνονται προκειμένου να μειωθεί το ποσοστό αποβλήτων που πηγαίνουν για ταφή από 80% στο 10%.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, συμπληρωματικό μέτρο είναι η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του τέλους ταφής.

Σκοπός είναι η ταφή να αποτελεί την έσχατη λύση.

Για αυτό, ως αντικίνητρο ορίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2022 το σύνολο των αστικών αποβλήτων που διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ), θα επιβαρύνεται με τέλος ταφής.

Παράλληλα, προβλέπεται σαφής μηχανισμός ελέγχου και επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση μη καταβολής του τέλους ταφής.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές είναι σαφές ότι όλοι συμμετέχουμε και βοηθούμε την Πράσινη Μετάβαση της χώρας.

Χρειαζόμαστε ένα καλύτερο περιβάλλον, ως  μοχλό βιώσιμης ανάπτυξης.

Ασφαλώς για αυτό χρειάζεται ενέργεια. Και ει δυνατό καθαρή ενέργεια.

Στο δεύτερο μέρος λοιπόν, εισάγονται ρυθμίσεις για την αγορά ενέργειας και διατάξεις που ενισχύουν το ενεργειακό μείγμα με παραγωγή από ΑΠΕ.

Ειδικότερα για δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας όπως και για τα υπόγεια δίκτυα διανομής και ηλεκτρικής ενέργειας έχουμε ειδικές προβλέψεις για την κατασκευή έργων ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Μάλιστα σε πολλές περιοχές της Ελλάδας ανοίγει ο δρόμος για εγκατάσταση υβριδικών σταθμών για παραγωγή καθαρής ενέργειας. Ιδιαίτερα για την Κρήτη θα επιτραπεί η παραγωγή έως 140mwatt. Από αυτά τα 40 είναι αυτοπαραγωγή (net mettering) και τα 100 παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά. 

Παράλληλα υπάρχουν ρυθμίσεις για τον εταιρικό μετασχηματισμό της ΔΕΗ.

Ενίσχυση της αποτελεσματικής λειτουργίας της ΡΑΕ.

Θέσπιση μηχανισμού Παρακολούθησης και Εποπτείας Αγορών από την ΡΑΕ.

Εγγυητική Επιστολή Βεβαίωσης Παραγωγού.

Ακατάσχετο προκαταβολών και ενδιάμεσων πληρωμών στο Πρόγραμμα Στήριξης και Ανάπτυξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων του Πράσινου Ταμείου.

Θέματα προσωπικού και διοίκησης των εταιρειών ΑΔΜΗΕ Α.Ε. 

Απλοποίηση κάλυψης οργανικών θέσεων στη ΔΕΗ Α.Ε.

Το τρίτο μέρος του Νομοσχεδίου αφορά σε πολεοδομικές και χωροταξικές ρυθμίσεις. Παρεμβάσεις για την χωροθέτηση Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή που είναι απαραίτητες για την εκκίνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων.

Παρεμβάσεις που θα βάλουν φρένο στην εκτός σχεδίου δόμηση και θα καθορίσουν χρήσεις γης, όρους δόμησης και περιοχές προστασίας στο σύνολο της Επικράτειας.

Παράλληλα, κατά την εκπόνηση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων δίνεται η δυνατότητα αναστολής των οικοδομικών εργασιών.

Το πρόγραμμα θα «τρέξει» παράλληλα με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια στο άμεσο προσεχές διάστημα.

Θεωρούμε ότι οι ρυθμίσεις αυτές που ακολουθούν τη νομολογία του ΣτΕ φέρνουν πιο κοντά την ίδρυση της ψηφιακής τράπεζας, η οποία θα αποτελέσει ένα αναπτυξιακό εργαλείο.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές

Όπως το περιβάλλον είναι κοινό για όλους, έτσι και η προστασία του μας αφορά όλους.

Και όπως η ανάπτυξη πρέπει να αφορά όλους, έτσι και το στοίχημα της βιώσιμης ανάπτυξης θα το κερδίσουμε όλοι.

Το κράτος έχει την υποχρέωση να θεσπίζει κανόνες που να …μοιράζουν αναλογικά  ρόλους σε φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνία των πολιτών ώστε να κερδίσουμε αυτό το στοίχημα. Και αυτό γίνεται από την κυβέρνηση της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη με το παρόν νομοσχέδιο.

Τα πολιτικά κόμματα από την πλευρά τους έχουν και αυτά την υποχρέωση να συμβάλουν στην κοινή προσπάθεια αλλάζοντας την ουσία και την ποιότητα της πολιτικής αντιπαράθεσης.

Κατανοώ πλήρως την λογική της πολιτικής αντιπαράθεσης. Είναι θεσμικά θεμιτή και δημοκρατικά επιβεβλημένη.Είναι όμως καιρός να την μετατρέψουμε σε μέσο προόδου και εξέλιξης. Όχι να τη συντηρήσουμε ως μέσο επιβράδυνσης και οπισθοδρόμησης.

Το επισημαίνω, διότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης στις Επιτροπές έγινε εμφανές ότι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης δεν πείστηκαν ότι το παρόν Νομοσχέδιο συνιστά μια σημαντική μεταρρύθμιση, όπως ισχυριζόμαστε εμείς,

παρότι συγκεντρώνει ρυθμίσεις σε ένα ενιαίο συνεκτικό θεσμικό πλαίσιο,

και το κυριότερο παρότι επιχειρεί εμφανώς να ενεργοποιήσει το σύνολο της κοινωνίας στη διαδικασία της κυκλικής οικονομίας. Με άλλα λόγια δηλαδή, να αλλάξει την κουλτούρα των Ελλήνων για το πώς θα συμβάλλουν με ατομική ευθύνη στην προστασία του περιβάλλοντος.

Όμως, κατά τη συζήτηση δεν ακούστηκε πουθενά, τί καλύτερο θα μπορούσαμε να ψηφίσουμε για να αλλάξουμε την περιβαλλοντική συνείδηση των Ελλήνων – κάτι που αρκετά κόμματα ισχυρίζονται ότι αγωνίζονται να πετύχουν.

Για άλλη μια φορά εκφράστηκε ένας αρνητισμός, μια αφοριστική διάθεση, και το πιο αντιπαραγωγικό, εσκεμμένη διαστρέβλωση νοήματος, δυστυχώς και περιεχομένου συγκεκριμένων άρθρων.

Σε τι αποσκοπεί μια τέτοια πολιτική στάση είναι ανεξήγητο,

όταν η Ελλάδα έχει παράγει τα διπλάσια αποβλήτων από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο,

όταν η ενεργειακή αξιοποίηση αστικών στερεών αποβλήτων στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 25 με 30% και στην Ελλάδα μόλις το 1,5%,

όταν θάβουμε το 80% των αποβλήτων, ενώ θα πρέπει να καταφέρουμε να θάβουμε το 10%

όταν μπορούμε να αυξήσουμε την παραγωγή από ΑΠΕ, από τη στιγμή που οι κλιματολογικές συνθήκες της χώρας την ευνοούν.

Όποια κι αν είναι η εξήγηση αυτής της στάσης, η ουσία είναι ότι ο κόσμος προχωρά με ταχείς ρυθμούς.

Η προστασία του περιβάλλοντος είναι στο επίκεντρο της παγκόσμιας συζήτησης.

Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι ένα παγκόσμιο στοίχημα.

Η Ελλάδα δεν μπορεί να μην παρακολουθήσει τις εξελίξεις. Δεν μπορεί να μείνει πίσω. Πρέπει να τρέξει να καλύψει το χαμένο έδαφος.

Θεωρώ ότι με το παρόν νομοσχέδιο δημιουργείται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος για αυτό και το υπερψηφίζουμε.

Σας ευχαριστώ!”

Προηγούμενο άρθροmyEFKAlive – Η παρουσίαση από Κ. Χατζηδάκη και Κ. Πιερρακάκη -Ηλεκτρονικά ραντεβού και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση
Επόμενο άρθροΚ. Μητσοτάκης για Rafale: «Τα ελληνικά φτερά δυναμώνουν»