Το τέταρτο κύμα του κοροναϊού θεωρείται δεδομένο από την συντριπτική πλειοψηφία των ειδικών με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να επιχειρεί να προλάβει τις επιπτώσεις του, κινούμενη κυρίως πάνω σε δύο άξονες.

Επιβάλλει μερικό «lockdown» στους ανεμβολίαστους από σήμερα, Δευτέρα, και ποντάρει στις τονωτικές «ενέσεις» που έγιναν στον στόλο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, έτσι ώστε να αλλάξει η εικόνα του συνωστισμού σε λεωφορεία, τρόλεϊ και μέσα σταθερής τροχιάς.

Για τις συνθήκες στα ΜΜΜ η κυβέρνηση εξακολουθεί να δέχεται αυστηρή κριτική. Ενδεικτικό ότι μετά τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τους ανεμβολίαστους, η πρώτη παρατήρηση που έκαναν πολλοί ήταν ότι κανένα από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν ακουμπάει τα ΜΜΜ.

Και αυτό τη στιγμή που από σήμερα, Δευτέρα, τα δωρεάν self tests παύουν πλέον να αποτελούν «διαβατήριο» για τους μη εμβολιασμένους εργαζομένους και όχι μόνον, καθώς από εδώ και πέρα θα υποβάλλονται σε rapid test (μία ή δύο φορές την εβδομάδα, ανάλογα με τον κλάδο όπου δραστηριοποιούνται) απευθυνόμενοι αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.

Στους «αρνητές» το κόστος των rapid test

Όπως έχει γίνει γνωστό, το κόστος του rapid test, ύψους 10 ευρώ, μετακυλίεται πλέον στους πολίτες που δεν έχουν εμβολιαστεί. Όπως αναφέρει το «Βήμα της Κυριακής», στελέχη του υπουργείου Υγείας εκτιμούν ότι η συσσωρευμένη οικονομική επιβάρυνση (καθώς το πλαίσιο μέτρων έχει ισχύ έως την ερχόμενη άνοιξη, και συγκεκριμένα έως την 31η Μαρτίου) θα κάμψει τις αντιστάσεις μερίδας «αρνητών» ή «σκεπτικιστών» σχετικά με το εμβόλιο.

Παράλληλα, το ίδιο μέτρο θα ισχύσει και για τους φοιτητές, με μοναδική εξαίρεση τους μαθητές, για τους οποίους η δωρεάν διάθεση self test έχει ήδη δρομολογηθεί, ώστε το πρωί να μπουν στις τάξεις μόνο εκείνοι που έχουν στα χέρια τους αρνητικό αποτέλεσμα.

«Μπλόκο» και από εστιατόρια και γήπεδα

Επιπλέον, οι ανεμβολίαστοι πολίτες αποκλείονται από κλειστούς χώρους «υψηλού κινδύνου» – όπως είναι τα εστιατόρια και τα κέντρα διασκέδασης -, καθώς και από τα κλειστά και ανοιχτά γήπεδα.

Ωστόσο, εφόσον προσκομίζουν αρνητικό τεστ ή πιστοποιητικό νόσησης, θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν θεατρικές και κινηματογραφικές παραστάσεις, καθώς και να επισκέπτονται μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους αλλά και να γυμνάζονται στα γυμναστήρια.

Η αυστηρή εφαρμογή των μέτρων αποτελεί για τους ειδικούς καθοριστικό παράγοντα. Στόχος είναι η βελτιωμένη επιδημιολογική εικόνα της χώρας σε μια κρίσιμη περίοδο, λόγω της αυξημένης κινητικότητας με τα σχολεία ανοιχτά, να δώσει σημαντική «ανάσα χρόνου» για ανασύνταξη της κοινωνίας πριν από την πτώση της θερμοκρασίας και την είσοδο σε έναν δύσκολο χειμώνα.

Είναι ενδεικτικό ότι τις τελευταίες 15 ημέρες διαπιστώνεται σταθεροποίηση και ύφεση της πανδημίας, καταγράφοντας μείωση κατά 20% των κρουσμάτων σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ η θετικότητα στα τεστ υποχώρησε από 3,4% σε 2,4% κατά τo ίδιο διάστημα.

Οι ημερομηνίες που μπορεί να κρίνουν την επέκταση της υποχρεωτικότητας

Ερώτημα αποτελεί αν η επέκταση της υποχρεωτικότητας είναι στα σχέδια της κυβέρνησης. Στην πραγματικότητα, αυτό το σενάριο δεν έχει φύγει ποτέ πάνω από το τραπέζι.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», δύο είναι οι ημερομηνίες που θα καθορίσουν την επέκταση:

  • η 20ή Σεπτεμβρίου, οπότε θα έχουν γυρίσει και οι τελευταίοι εκδρομείς του καλοκαιριού και τα σχολεία θα έχουν λειτουργήσει ήδη για μία εβδομάδα
  • και η 10η Οκτωβρίου, όταν τα σχολεία θα λειτουργούν ήδη έναν μήνα και θα είναι καθαρό πόσο θα έχουν επιβαρύνει την επιδημιολογική εικόνα.

Ωστόσο το στοίχημα, μέχρι στιγμής, για την κυβέρνηση παραμένει να πειστούν οι ανεμβολίαστοι, οι γονείς και οι νέοι να κλείσουν το ραντεβού τους για το εμβόλιο.

Πώς θα αποφευχθεί ο συνωστισμός στα Μέσα Μεταφοράς

Όπως προαναφέρθηκε, πολλοί είναι οι πολίτες, από τα social media μέχρι τις στάσεις στο κέντρο της Αθήνας, που αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να λαμβάνονται τέτοια σκληρά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, αλλά να συνεχίζονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με αποτέλεσμα τον συνωστισμό.

Το επιτελείο της κυβέρνησης έχει στηρίξει τις ελπίδες του για αλλαγή αυτής της εικόνας στην ενίσχυση του στόλου που έχει υπάρξει σχετικά με πέρσι.

Οι ενδιάμεσες λύσεις, όπως η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ και το leasing λεωφορείων, βελτίωσαν τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση αλλά δεν αναμόρφωσαν τη μεγάλη εικόνα.

Η αλλαγή σελίδας ξεκινάει ακόμα και μέσα στην εβδομάδα με την προκήρυξη του τεράστιου διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων.

Ποια είναι η υπάρχουσα εικόνα του στόλου

Μπαίνοντας σε φουλ ρυθμούς εν όψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς, ο σχεδιασμός για το πρόγραμμα δρομολογίων στην πλήρη του ανάπτυξη προβλέπει 1.350 οχήματα στους δρόμους της Αθήνας και 550 στη Θεσσαλονίκη.

Πρόκειται για τον μεγαλύτερο στόλο της τελευταίας οκταετίας. Ωστόσο οι υγειονομικές συνθήκες είναι αυτές που τελικά θα καθορίσουν την εξέλιξη και αυτής της χρονιάς.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι πληρότητες δεν έχουν ξεπεράσει το 50% στην Αθήνα και το 25% στη Θεσσαλονίκη λόγω πανδημίας. Ο σχεδιασμός στηρίχθηκε μεν στην παραδοχή ότι το φθινόπωρο θα βρει εμβολιασμένο το 70% των ενηλίκων, αλλά οι νέες μεταλλάξεις μπορεί να φέρουν ανατροπές.

Τι ισχύει για τα μέσα σταθερής τροχιάς

Τα μέσα σταθερής τροχιάς μπαίνουν επίσης σταδιακά στο χειμερινό πρόγραμμα. Σε αναμονή για την τροχοδρόμηση στη Γραμμή 1 τριών συρμών, που έρχονται από το δίκτυο του μετρό για να δώσουν ανάσα στα δρομολόγια, οι συχνότητες στις ώρες αιχμής φτάνουν τα 6 με 7,5 λεπτά.

Βεβαίως μια βλάβη σε συρμό μπορεί να φέρει καθυστερήσεις, λόγω έλλειψης συρμών.

Η πρώτη σημαντική ενίσχυση θα έρθει με την ολοκλήρωση της ολικής αναμόρφωσης 14 παλαιών συρμών του Ηλεκτρικού, ηλικίας μέχρι και 40 ετών. Η ΣΤΑΣΥ δημοπράτησε το έργο, προϋπολογισμού 86,8 εκατομμυρίων ευρώ. Οι πρώτοι ανανεωμένοι συρμοί θα μπουν σε ράγες σε δύο χρόνια.

Οι συχνότητες στις Γραμμές 2 και 3 είναι στα 4,5 και 5 λεπτά αντίστοιχα. Σημαντική ενίσχυση στα μέσα σταθερής τροχιάς θα προσφέρουν και οι συνολικά 180 νέοι οδηγοί και τεχνικοί που θα ενισχύσουν τις βάρδιες ξεκινώντας από τον Σεπτέμβριο.

Κωδικός «συντήρηση» για τη Θεσσαλονίκη

Στη Θεσσαλονίκη, όπου τον χειμώνα θα κυκλοφορούν διπλάσια λεωφορεία σε σχέση με όσα έβγαιναν στους δρόμους πριν από δύο χρόνια, ο «κωδικός» έως το τέλος του χρόνου ακούει στο όνομα συντήρηση. Σε αναμονή των απαραίτητων εγκρίσεων βρίσκεται ο διαγωνισμός για τη συντήρηση των 49 οχημάτων που αγόρασε από τη Λειψία ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ενώ ως το τέλος του έτους αναμένεται να «τρέξει» διαγωνισμός για τη συντήρηση 150-200 λεωφορείων του ΟΑΣΘ.

Πώς θα κινηθεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας

Ο Θάνος Πλεύρης μπορεί να είναι νέος υπουργός, αλλά, όπως επισημαίνει το «Βήμα», δεν είναι άσχετος με το υπουργείο που ανέλαβε.

Οι συνομιλητές του σκιαγραφούν έναν πολιτικό με γνώση του νευραλγικού αυτού χώρου – κατέχει άλλωστε διδακτορικό πάνω στο Δίκαιο της Υγείας ενώ παράλληλα μελετά εντατικά τα οικονομικά της Υγείας -, ο οποίος ως νομικός σύμβουλος του τέως υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη είχε επεξεργαστεί σχέδια που συμπεριελάμβαναν ριζικές αλλαγές στο νευραλγικό αυτό πεδίο με συμπληρωματική πλην όμως καθοριστική δράση του ιδιωτικού τομέα στο ΕΣΥ.

Τώρα, επτά χρόνια μετά καλείται να περάσει από τη θεωρία στην πράξη. Το «Βήμα της Κυριακής» αναφέρει «Ο «μπλε φάκελος» που έχει στα χέρια του ο νέος υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, είναι βαρύς κυριολεκτικά και μεταφορικά: οι δρομολογούμενες αλλαγές είναι πολλές και οι αντιδράσεις που θα προκαλέσουν… νομοτελειακές – ιδίως εάν και όταν ανασυρθούν από το κυβερνητικό συρτάρι σχέδια όπως η Σύμπραξη του Δημόσιου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ)».

Όπως φαίνεται, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να κάνει αναδιάρθρωση στο ΕΣΥ εν μέσω πανδημίας. Αυτό, βέβαια, όλοι καταλαβαίνουν ότι είναι μια άσκηση σε τεντωμένο σκοινί και μπορεί όλα τα σχέδια να ανατραπούν από την επιδημιολογική εικόνα της χώρας.

Αν φτάσουμε στα περσινά επίπεδα που οδήγησαν στο lockdown, ο σχεδιασμός ανατρέπεται.

Το υπουργείο Υγείας και η κυβέρνηση συνολικά έχουν ένα δύσκολο φθινόπωρο μπροστά τους με τα στοιχήματα να είναι μεγάλα και κρίσιμα…

Προηγούμενο άρθροΕΟΔΥ – Πού και ποιες ώρες θα πραγματοποιηθούν δωρεάν rapid test τη Δευτέρα
Επόμενο άρθροΣχολεία – Πρώτο κουδούνι υπό την απειλή της μετάλλαξης «Δέλτα» – Όλα τα μέτρα που ισχύουν