Τρέχει… το ελληνικό γιαούρτι στη γερμανική αγορά, με τις ελληνικές εξαγωγές να παρουσιάζουν αύξηση 21% την τελευταία πενταετία. Μάλιστα σε μια αγορά όπου η κατά κεφαλήν κατανάλωση αγγίζει τα 15 κιλά τον χρόνο, τα περιθώρια ανάπτυξης παραμένουν σημαντικά, παρά τα προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις από «απομιμήσεις».

Το ελληνικό γιαούρτι είναι ένα από τα σημαντικότερα γαλακτοκομικά προϊόντα, χάρη και στη στροφή των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή. Σύμφωνα με στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας Mordor Intelligence, η ευρωπαϊκή αγορά του ελληνικού ή «ελληνικού τύπου» γιαουρτιού εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται έως το 2024 με ετήσιο ρυθμό 8%, την ίδια στιγμή που σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor οι πωλήσεις προϊόντων γάλακτος που έχουν υποστεί ζύμωση εκτιμώνται ότι θα αγγίξουν τα 3 δισ. ευρώ το 2023.

Ολα αυτά δημιουργούν προσδοκίες και «ανοίγει την όρεξη» στους έλληνες εξαγωγείς, οι οποίοι επέδειξαν έντονη εξωστρέφεια ως μέτρο αντιμετώπισης των οικονομικών συνθηκών που επικράτησαν στην εσωτερική αγορά στην περίοδο της κρίσης. Μελανό σημείο αποτελεί το γεγονός πως οι ελληνικές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν συντηρητικές τιμολογιακές πολιτικές, προκειμένου να ανταγωνιστούν τα, κατά πολύ, φθηνότερα γερμανικά «ελληνικού τύπου» γιαούρτια.

Να σημειωθεί πως σχεδόν το 50% της συνολικής κατανάλωσης γιαουρτιού στη Γερμανία αφορά φυσικό γιαούρτι, δηλαδή τον τύπο γιαουρτιού που αφορά κυρίως τις ελληνικές εξαγωγές. H κατανάλωση του φυσικού γιαουρτιού διπλασιάστηκε από 3,3 κιλά το 2005 σε 6,6 κιλά ανά άτομο το 2020, με το ελληνικό γιαούρτι να αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης.

Εκτίμηση του Γραφείου Οικονομικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στη Γερμανία είναι ότι στις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων στο Μόναχο τα γιαούρτια ελληνικού τύπου μαζί με τα εισαγόμενα από την Ελλάδα προϊόντα αποτελούν τουλάχιστον το 25% των κωδικών γιαουρτιού που διατίθενται. Το 2020 η Ελλάδα κατείχε την 4η θέση στις εισαγωγές γιαουρτιών στη Γερμανία ενώ οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Γερμανία ανήλθαν το 2020 σε 7,95  εκατ. ευρώ έναντι 6,5 εκατ. ευρώ το 2016.

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Ομως ενώ οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες κερδίζουν αργά αλλά σταθερά μερίδια στη συγκεκριμένη αγορά, καλούνται να αντιμετωπίζουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό από προϊόντα που διατίθενται ως «ελληνικού τύπου» και κυκλοφορούν με συσκευασίες και λογότυπα που παραπέμπουν στη χώρα μας. Το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο έχει εντοπίσει 16 τέτοιες εμπορικές ονομασίες «ελληνικού τύπου» γιαούρτι (π.χ. ELINAS, Athentikos κ.τ.λ.), τα οποία διατίθενται στην αγορά.

Εμπειρογνώμονες εφιστούν την προσοχή των ελλήνων παραγωγών σε επενδύσεις που θα αναδεικνύουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, όπως η προστιθέμενη αξία, της ποιότητας και της αυθεντικής συνταγής και γεύσης του ελληνικού γιαουρτιού.

Κρίνουν δε σκόπιμο να εξετασθεί, τουλάχιστον για τις πιο καταφανείς περιπτώσεις παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού ως προς την προέλευση του προϊόντος (χρήση ελληνικών συμβόλων και ονομασιών) αλλά και  η δυνατότητα άσκησης προσφυγών σε ευρωπαϊκά ή εθνικά δικαιοδοτικά όργανα, εκ μέρους είτε κρατικών φορέων και υπηρεσιών, είτε επαγγελματικών και κλαδικών επιχειρηματικών συνδέσμων.

Προηγούμενο άρθροΟΟΣΑ – Συντηρείται με αστερίσκους η πορεία ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας
Επόμενο άρθροΝτελιβεράς freelancer, γίνεται;