Γράφει ο Γιώργος Μανέττας

Στην πολυκαναλική προσέγγιση βρίσκεται το μέλλον του εμπορίου, με χρήση όλων των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής τόσο στο e-commerce όσο και στις δια ζώσης πωλήσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΕΣΕΕ: Ικανοποίηση για τη Black Friday, σκεπτικισμός για την επόμενη ημέρα

Αυτό αναφέρει μιλώντας στον «ΟΤ» ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας επισημαίνοντας πως «ο καταναλωτής επιδιώκει πλέον σταθερά μια αναβαθμισμένη αγοραστική εμπειρία, την οποία μπορεί να του εξασφαλίσει το λεγόμενο «υβριδικό» εμπορικό κατάστημα, όπου η προσωπική εξυπηρέτηση συνδυάζεται με τις «ευκολίες» και τα εργαλεία της ψηφιακής εποχής.

Σχολιάζοντας την πίεση που υφίστανται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αναγνωρίζει ότι υπάρχει απόσταση από τους ισχυρούς, η οποία όπως λέει μεγάλωσε και άλλο λόγω της ενεργειακής κρίσης, ωστόσο αρνείται πως βιώνουν τον «αργό θάνατο του εμποράκου».

Υποστηρίζει μάλιστα πως η μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση «δεν έχει να φοβηθεί κανέναν και τίποτε», εάν τηρούνται οι κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και διευκολυνθεί η πρόσβασή της στην τραπεζική χρηματοδότηση.

Όσον αφορά στην πορεία των εκπτώσεων, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ αναφέρει πως παρ’ ότι ο καλός καιρός τον Ιανουάριο δεν ευνόησε τις αγορές σε χειμερινά ρούχα και παπούτσια, θεωρεί πως το συνολικό «ταμείο» του πρώτου μήνα θα είναι καλύτερο.

Ο κ. Καρανίκας τέλος τάσσεται υπέρ μιας σημαντικής αύξησης του κατώτατου μισθού, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και αναμένει την εξειδίκευση της προαναγγελίας του πρωθυπουργού για περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.

Ποιες νέες καταναλωτικές τάσεις βλέπετε να αναδύονται; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον του εμπορίου;

Όπως καταδεικνύουν όλες οι έρευνες, μετά την περίοδο της πανδημίας παγιώνεται σε ολόκληρο τον πλανήτη μία στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Παράλληλα όμως, και αυτό πρέπει να τονισθεί, οι εμπορικές αγορές των πόλεων και τα φυσικά καταστήματα παραμένουν για πολλούς λόγους ένας δυνατός πόλος έλξης για όλες τις ηλικίες. Το μέλλον του εμπορίου βρίσκεται στην πολυκαναλική προσέγγιση, με χρήση όλων των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής τόσο στο e-commerce όσο και στις δια ζώσης πωλήσεις. Ο καταναλωτής επιδιώκει πλέον σταθερά μια αναβαθμισμένη αγοραστική εμπειρία, την οποία μπορεί να του εξασφαλίσει το λεγόμενο «υβριδικό» εμπορικό κατάστημα, όπου η προσωπική εξυπηρέτηση συνδυάζεται με τις «ευκολίες» και τα εργαλεία της ψηφιακής εποχής.

Ποια είναι η θέση σας για την αύξηση του κατώτατου μισθού;

Ο εμπορικός κόσμος θεωρεί ότι οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι πρέπει οπωσδήποτε να στηριχθούν απέναντι στην ενεργειακή κρίση και την ακρίβεια σε βασικά είδη διαβίωσης. Συνεπώς, μας βρίσκει σύμφωνους η θέση του πρωθυπουργού για σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού που δεν θα υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε την εξειδίκευση της προαναγγελίας του για περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και, ταυτόχρονα, θεωρούμε απολύτως απαραίτητη την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Είναι τα δύο απαραίτητα μέτρα- αντίβαρα στις επιβαρύνσεις που θα δημιουργήσει στις επιχειρήσεις η αύξηση των κατώτατων αποδοχών.

Πως εξελίσσονται οι χειμερινές εκπτώσεις; Θεωρείτε πως έχει βοηθήσει η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων;

Η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων αναμένουμε ότι θα οδηγήσει σταδιακά στην αναβάθμιση του θεσμού των χειμερινών και των θερινών εκπτώσεων. Αυτό όμως δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη. Χρειάζεται η παγκόσμια και η ελληνική οικονομία να προσεγγίσουν ακόμα περισσότερο την «κανονικότητα», για να απομακρυνθεί το «πέπλο» της αβεβαιότητας που έχει κάνει τους καταναλωτές ιδιαίτερα διστακτικούς. Αυτό αποτυπώθηκε και στο πρώτο 20ημερο των εκπτώσεων, καθώς δεν επαληθεύτηκαν οι προσδοκίες μας ότι ο κλάδος της ένδυσης και υπόδησης θα είχε αξιοσημείωτη τόνωση πωλήσεων, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι την εορταστική περίοδο η προτίμηση του καταναλωτικού κοινού στράφηκε πιο πολύ στα συμβολικά και κυρίως χαμηλής τιμής δώρα. Φαίνεται πως, επιπλέον, ο καλός καιρός τον Ιανουάριο δεν ευνόησε τις αγορές σε χειμερινά ρούχα και παπούτσια. Επίσης, οι συνεχείς προσφορές των e-shop καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, «αφαιρούν» ένα σημαντικό τμήμα του τζίρου από τις αγορές στο φυσικό κατάστημα. Ευελπιστούμε πάντως πως το συνολικό «ταμείο» του πρώτου μήνα των εκπτώσεων θα είναι καλύτερο.

Πόσο έχουν αλλάξει οι συσχετισμοί δυνάμεων από την είσοδο μεγάλων πολυεθνικών του χώρου σας;

Στη φύση της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι η μεγέθυνση και η επέκταση και, σίγουρα, οι μεγάλες εταιρίες έχουν πάντα προβάδισμα στον ανταγωνισμό απέναντι στις πολύ μικρές και τις μικρομεσαίες. Διαθέτοντας ισχυρά κεφάλαια και συνεχή πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, με το να επικαιροποιούν συνεχώς τη τεχνογνωσία τους στο marketing και το e-commerce και με «όπλα» στη φαρέτρα τους τα δημοφιλή brands που εκπροσωπούν, έχουν καταφέρει να αποσπούν αγοραστικά κοινά από τους μικρούς εμπόρους και επιτηδευματίες.  Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των πολλαπλών κρίσεων που βιώσαμε, με τελευταία την ενεργειακή κρίση, η «ψαλίδα» που χωρίζει τους ισχυρούς από τους «ευάλωτους» της αγοράς, μεγάλωσε κι άλλο, στη χώρα μας και παντού στον κόσμο. Αυτό πρέπει να αποτελέσει θέμα έντονου προβληματισμού για τις κυβερνήσεις της Ε.Ε μιας και ως γνωστόν, οι ΜμΕ αποτελούν την συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων στην Ευρώπη και ακόμη περισσότερο στην Ελλάδα.

Ζούμε όντως τον «αργό θάνατο του εμποράκου», όπως κάποιοι υποστηρίζουν; Υπάρχει μέλλον για τους μικρούς εμπόρους, αι αν ναι πιο μπορεί να είναι αυτό;

Ο πεσιμισμός δεν ταιριάζει στους εμπόρους, από τη στιγμή μάλιστα που το ελληνικό εμπόριο έχει αποδείξει τις αντοχές του, περνώντας μέσα από τις συμπληγάδες της δεκαετούς λιτότητας και στη συνέχεια της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης. Ωστόσο, το μέλλον δεν είναι δεδομένο, το διαμορφώνουμε εμείς οι ίδιοι, οι επιχειρηματίες με τις επιλογές μας, καθώς και η Πολιτεία με τις δικές της. Επιλογή του εμπορικού κόσμου είναι η εξωστρέφεια, η προσαρμογή με τις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής και της πράσινης μετάβασης, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του και η προσφορά ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών στους καταναλωτές. Εφόσον και οι κυβερνήσεις, τώρα και στο μέλλον, εξασφαλίζουν ανάπτυξη για την οικονομία και ευημερία για την κοινωνία, διασφαλίζουν συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, προστρέχουν τους αδύναμους και πληττόμενους συναδέλφους με στοχευμένα μέτρα στήριξης, διευκολύνουν τη πρόσβαση των ΜμΕ στην τραπεζική χρηματοδότηση και στην επιδότηση μέσω εθνικών και κοινοτικών προγραμμάτων, τότε σαφώς η μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση δεν έχει να φοβηθεί κανέναν και τίποτε.

Τι θα μπορούσε να βελτιώσει η Πολιτεία για να διευκολύνει το έργο σας;

Η ΕΣΕΕ επικαιροποιεί και τεκμηριώνει συνεχώς τις προτάσεις της, και τα σχετικά υπομνήματα είναι ήδη στη διάθεση όλων των πολιτικών κομμάτων. Όπως προανέφερα, προτεραιότητα σήμερα είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, που θα πρέπει να συνοδεύουν την απόφαση αύξησης του κατώτατου μισθού. Μεγίστης σημασίας ρυθμίσεις είναι ακόμη: Η θέσπιση ειδικού προγράμματος επιχορηγήσεων & χαμηλότοκων δανείων, η παροχή κινήτρων ψηφιακού & πράσινου μετασχηματισμού, η θεσμοθέτηση και εφαρμογή του Ακατάσχετου Επιχειρηματικού Λογαριασμού και η θεσμοθέτηση της «Εμπορικής Τουριστικής επιχείρησης» Εάν, όπως διαφαίνεται, υπάρξει δημοσιονομικός χώρος για επιπλέον μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αυτό θα τονώσει την κατανάλωση και την ρευστότητα. Πιστεύουμε επίσης ότι πάντα υπάρχει περιθώριο για περισσότερη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στα επιδοτούμενα προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ και θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε.

Πηγή: OT

Προηγούμενο άρθροΕνισχύσεις: Πώς θα δοθεί η αποζημίωση σε αλιεία και υδατοκαλλιέργεια – Τα ποσά
Επόμενο άρθροΑνδρουλάκης: Έθεσε το δίλημμα των επερχόμενων εκλογών